Regen - Reisverslag uit Wolseley, Zuid-Afrika van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Regen - Reisverslag uit Wolseley, Zuid-Afrika van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Regen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 December 2016 | Zuid-Afrika, Wolseley

Scroll down for English.

Regenseizoen. Alles wordt weer groen. Alles groeit. De luchten zijn prachtig. Het onweer soms overdonderend. De zon laat de druppels op de planten schitteren. Kleuren. Frisse geuren drijven rond. Na acht maanden geen regen waardeer je dat echt.
Het is de tijd voor landbouw. Nu de regen valt moet alles gebeuren. De lokale gemeenschap is ook op dreef. Altijd later dan ons. Ieder jaar gebeurt hetzelfde. De overheid is laat met de kunstmest dus wacht men nog even met planten. Best een hoop regen wordt zo niet gebruikt, en aan het einde van het regenseizoen staat er nog een hoop mais die niet volgroeid is. Er is geen planning. Ik vraag wel eens aan mensen wat ze plannen te oogsten en hoeveel ze plannen te verkopen, of ze eigenlijk wel weten hoeveel mais ze op een jaar eten. 'Nee' is steevast het antwoord. Zo jammer. Veel mais wordt verkocht want de mensen willen zo graag een nieuwe telefoon of televisie kopen. Die kun je helaas niet opeten. En dus is er in veel huizen geen voedsel meer in de laatste maanden voor de nieuwe oogst. Nu in december leven de mensen veelal op mango's die rijp bij tientallen in de bomen hangen. Maar in februari maart zijn ze lang op. Het is een schrijnende tegenstelling. De natuur is op zijn mooist maar de mensen lijden honger. Veel mensen overleven in plaats van dat ze leven.
Dit weerspiegelt totaal niet Gods karakter! Iedereen gaat zondags naar de kerk, iedereen noemt zichzelf een christen. Er mist iets in het evangelie dat hier gepreekt wordt. Er is zoveel religie, maar nauwelijks relatie met God. Mensen zitten in de kerk, maar ze kennen God niet. Dat is waarom een 'christelijke' natie als Zambia zo veel discipelschap nodig heeft.

Rainy season. Everything becomes green again. Everything grows. The skies are beautiful. Lightning thunders. The sun makes the drops on the plants shine. Colours. Fresh smells being sensed. After eight months without any rain appreciation is real.
It's time for farming. The rain falls, it all must happen now. The local community is in action as well. Always later than us. Every year it happens like that. The government provides fertiliser late, so the people wait before they start planting. A lot of rain is not being used, and when the rain stops a lot of mais is not yet fully grown. There is no planning. I sometimes ask people how much they plan to harvest and how much they plan to sell, or if they even know how much mais their family eats in a year. The answer is almost always negative. Such a pity. A lot of mais is sold because people like to buy a new phone or tv. Unfortunately that cannot be eaten. And so in many homes no food is to be found in the last months before the new harvest. In december people live on the many mango's that are ripe in the trees. But those are long finished in February - March. It is such a sad controversy. Nature is most beautiful but the people are hungry. Many people are busy surviving instead of living.
This totally does not reflect God's character! Everyone goes to church on Sundays, everyone calls himself a christian. Something is missing in the gospel that is being preached. There is so much religion, but so little relationship with God. People sit in church, but they don't know the Lord. That's why a 'christian' nation like Zambia needs so much discipleship.

• 27 December 2016 - 21:04

Kees Klaassen:

Mooi Bas dat je man en paard noemt en er niet omheen praat
    't is heel duidelijk waar de schoen wringt
    ik hoop echt dat t mensen o o k christelijk hulporganisaties aanspreekt EN dat zij er iets mee gaan doen
    Veel sterkte tot over een paar maanden in Wolseley, dan ga ik jou trakteren(mijzelf ook) met een beste steak, frietjes en voor jou groente en zo'n gele koude lummel
    Blijf sterkt Bas, wij zijn bijzonder trots op jou, dat je dit werkt met zo'n volle overgave doet

• 28 December 2016 - 16:10

Oma Jans:

Bassie? O Ja, het is nu Bas ha. ha.

ik heb weer genoten van allebei je verslagen.
    Ik zit aan een oliebol,jij ben zeker het recept kwijt?????
    Je kent mijn humor vast nog wel.
    Onze oliebollen bakker is een Chinees en die kan er wat van.
    We zitten bijna in 2017,en als we terugkijken,denk ik dat we moeten zeggen we zijn niks tekort gekomen.
    Ik wens je Zijn Zegen toe in een land waar je nodig ben,en waar onze Hemelse Vader je neergezet heeft.

vr.gr. van Oma Jans.

• 31 December 2016 - 11:27

Marius:

Hoi Bas,
    De kleuren zijn uitbundig bij jou , hier regeert de donkerte en de mist, die over alles een grauwsluier legt. Maar ja, dat hoort bij het jaargetijde hier in Holland. Een ding weten we: dat bij alle verschillen er een grote overeenkomst is: hoe God alles mooi maakt op zijn tijd! Ook het wisselen van de seizoenen waarin Gods voorzienigheid en trouw spreekt. Wat wel een probleem is waar je voortdurend tegenaan loopt is de manier waarop de Afrikanen met de seizoenen omgaan: vaak met onverstand door niet de juiste prioriteiten te stellen op de juiste tijd. Ga er maar aan staan! Voor jou betekent dit veel geduld, tact en wijsheid om daarmee om te gaan. Dat wens ik je van harte toe in het nieuwe jaar. Gods zegen en hartelijke groet van je oom en TFTer Marius.

• 23 Februari 2017 - 10:38

Gerard&Willy Kooy:

Beste BAS. wij lazen net het mooie verslag van jou {jan 2017} en waren weer onder de indruk van jou belevenissen. en dat jij ook elke dag bewaard word dat is wel duidelijk.
    uiteraard willen wij jou veel wijsheid toe wensen om je werk te mogen blijven doen tevens gezondheid wat ook zeer belangrijk is maar bovenal Gods Zegen op al je Arbeid tot eer van onze Schepper.
    Er staat ook int verslag dat je helaas niet aanwezig bent op Trouwerij van je zus willianne .
    uiteraard respect voor je beslissing. het zou mooi zijn als je op die dag via internet/skipe je zus zou kunnen zien en spreken. nogmaals BAS het had geweldig geweest als je er bij had kunnen zijn. want je blijft onze Neef BAS uit AFRIKA.

We zien al uit naar de volgende nieuws brief van jou.
    Gods zegen Toegewenst voor jou en al je mede arbeiders.

Veel liefs van Gerard&Willy Kooy