Jarig! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Jarig! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Jarig!

Door: baskruithof

Blijf op de hoogte en volg Bas

10 Mei 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selamnu!

Allereerst iedereen hartelijk bedankt voor alle leuke, lieve en meelevende reacties! Dat waardeer ik zeer!
Hier gaat het goed! Afgelopen dagen had ik wat slaaptekort en was ik erg vermoeid, maar nu gaat het weer goed. Ik moet er gewoon goed op letten dat ik op tijd naar bed ga.
We dachten afgelopen week dat het met de regen wel een eind over zou zijn. Er is hier wel wat regen gevallen zoals normaal is in april-mei, de kleine regentijd (in het Amhaars: Belg). Dan volgen normaal gesproken de heetste maanden van het jaar, waarna eind juni de grote regentijd, in het Amhaars ‘Meher’ genoemd, aanbreekt. Maar afgelopen maandag heeft het hier flink geregend, en als gevolg daarvan (en natuurlijk de Ethiopische manier van werken, organisatie etc) viel de stroom uit. We hadden dus ook geen internet, geen netwerk en ook nauwelijks tot geen waterdruk. Gelukkig was het maar voor 1 dag, volgens Pim en Gerdine gebeurt dit in de grote regentijd zeer regelmatig. Dan wordt het toch wat minder aangenaam lijkt me…
Maar ik zal niet klagen; ik kan me hier best vermaken. Ik heb nog zat te lezen voor school (voor een minor bank- en verzekeringswezen moet ik het een en ander lezen over de crisis, en uiteraard nog literatuuronderzoek voor m’n afstudeeronderzoek) en opdrachten te maken.
Verder heeft Ethiopië veel positieve kanten! Als de stroom uitvalt, kunnen we ‘niet’ koken (als we echt willen kan het natuurlijk met een houtvuurtje), dus gaan we uit eten. En dat kun je toch niet laten voor ongeveer 100 birr met 3 personen! (23 birr is 1 euro) Het enige risico is dat de pizza niet beschikbaar is als er geen stroom is:p dan maar injera, of cordon bleu…
Verder zijn boodschappen voor ons doen best goedkoop. Alleen geimporteerde dingen als appels, chocoladepasta enzo zijn ongeveer net zo duur als in Nederland.
Vanochtend probeerden de kinderen mij in het nederlands te feliciteren, maar met nederlands hebben ze echt moeite. Vooral de ‘g’, die kennen ze hier niet. Maar ook iets relatief simpels als Coca Cola spreken ze meestal uit als Caca Cola, terwijl niet ver hiervandaan een dorp ligt dat Koka heet…
Anderzijds is voor ons nederlanders het amhaars erg moeilijk. Wij hebben een alfabet van 26 letters, zij hebben het ‘fidel’, wat bestaat uit meer dan honderd klanken! Alleen om dat te leren ben je al een tijd bezig.
Nou, voor nu even genoeg leuke weetjes over Ethiopië.
Vanochtend hebben we ergens Ethiopische taart gegeten, een verrassing van Co en Marja. Dat smaakte best!Van Pim en Gerdine heb ik wat lekkere dingen gehad en een prachtig Ethiopisch vest! En Gerdine gaat druk taart bakken, en bitterballen frituren! Dus dat wordt weer een goede dag voor de (ronde) lijn…;)
Iedereen het beste toegewenst in Nl en Gods zegen in alles!
Groetjes!
Ciao!

  • 10 Mei 2012 - 13:11

    Je Ouders:

    Ha lieve Bas, feliciteren doen wij jou vanavond via skype. 24 jaar geworden. Het is heel vreemd, dat je er niet bent, maar gelukkig horen wij zo nu en dan jou stem.Zo te zien en te lezen, heb je het best naar je zin.Eet je nu minder chocoladepasta, of net zoveel als thuis? Bas, succes verder met je werk daar, en wij horen wel weer van elkaar. Doe iedereen de groeten daar van ons. Liefs ma.

  • 10 Mei 2012 - 13:23

    Oom B En Tante E:

    Dag jarige,
    Van Harte Gefeliciteerd
    met je verjaardag en de beste wensen voor je nieuwe levensjaar!
    Groeten en succes.


  • 10 Mei 2012 - 19:33

    Gert:

    Hey Bas,

    Van harte gefeliciteerd en vele jaartjes toegewenst. Zo te horen en te lezen is het daar voor jou best goed toeven. Is het bier daar ook nog een beetje te drinken? suc6 verdr n tot horens.

    Groetjes Gert

  • 10 Mei 2012 - 21:10

    Jan En Marianne :

    Hey Bas,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We wensen je al het goeds voor je nieuwe levensjaar.
    Heel veel succes tussen de ethiopiërs maar volgens mij komt dat wel goed!

    Groetjes Jan en Marianne van Donselaar

  • 11 Mei 2012 - 04:56

    Ome Bas:

    Ha die Bas,
    Van harte gefekiciteerd met je verjaardag, vele jaren in gezondheid toegewenst. Nou ik zie dat het eten daar voor wat jou betreft geen probleem is, taart is er ook, bier om het te verwerken en ik moest je nog wel vragen hoeveel kilo je al kwijt was, Zou ook wel wat voor mezelf zijn als je er bijv 2 per week kwijt zou raken. Als ik het zo lees ben je aardig gesetteld en wordt het misschien nog wel verlengen???
    Nou sterkte maar verder en groeten van ons allen!

  • 11 Mei 2012 - 05:29

    5 Vlasblommetjes:

    He bas,
    Gefeliciteerd joh met je verjaardag. Nog vele jaren in gezondheid erbij gewenst.
    Suc6 met alles wat je doet daar!

  • 11 Mei 2012 - 06:21

    Bas Kruithof:

    Bedankt voor de felicitaties!!!
    @Gert: dat bier gaat best, ze hebben ook donker bier dus jij zou het hier ook nog wel kunnen overleven denk ik:p
    @ome Bas: ik heb geen idee of ik afgevallen ben, dat zal de weegschaal thuis uitwijzen. Ik heb retour geboekt, dus de einddatum staat toch wel vast...

  • 11 Mei 2012 - 06:51

    Willem En Martha:

    Ha die Bas,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Jij kan toch maar mooi zeggen dat je in Ethiopië 24 jaar bent geworden! Leuk om weer eens een verhaal van je te lezen, je beleeft van alles, zo te lezen. Een indrukwekkende reis! Succes met alles, en we zien alweer uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes, Willem en Martha

  • 13 Mei 2012 - 18:51

    Tante Hermien:

    Volgens mij deed ik iets verkeerd en is mijn felicitatie en reactie
    1 al verstuurd of
    2 de mist in.
    Bas, een goede tijd en Gods zegen.

  • 13 Mei 2012 - 18:51

    Tante Hermien:

    Volgens mij deed ik iets verkeerd en is mijn felicitatie en reactie
    1 al verstuurd of
    2 de mist in.
    Bas, een goede tijd en Gods zegen.

  • 13 Mei 2012 - 19:16

    Oom Marius:

    Hoi Bas,
    Jarig zijn zo ver van huis overkomt je niet iedere dag, dus telt mijn felicitatie dubbel: van harte gelukgewenst en bovenal de zegen van God in je nieuwe levensjaar. Ik kan me zo voorstellen dat je leven daar alles in een ander perspectief plaatst: het eten, de dagelijkse zorgen om het bestaan, de cultuur, de natuur, de leefgewoonten..zeer verrijkend om dat eens mee te maken in je jonge leven Geniet ervan! Voor mij is deze site ook een bekende: toen ik 2 jaar geleden naar Rome fietste en af en toe tijd uittrok om een verslag te maken voor de achterban thuis en in de kerkelijke gemeente waardeerde ik het zeer, als sommigen de moeite en de tijd namen me een hart onder de riem te steken. Een echt avontuur was dat voor mij zo alleen te gaan over 's heeren wegen; een gevoel van terug-in-de-tijd naar mijn jeugd: alleen, onafhankelijk, in de morgen niet weten waar in de avond de tijd doorgebracht zal worden, tijd voor contemplatie, voor afstandnemen, voor hernieuwde waarneming van de dingen die gebeuren, tijd van genieten, van alle zintuigen op de scherpste stand, enz, enz. Dus ik kan me zo indenken dat deze tijd een heel speciale is! Veel succes in alle dingen die je onderneemt en groeten aan allen die momenteel bij je horen. Het ga je goed!
    Oom Marius

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 43059

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: