Ontwikkelingen op de compound - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Ontwikkelingen op de compound - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingen op de compound

Door: baskruithof

Blijf op de hoogte en volg Bas

01 Mei 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Zo, weer ff tijd voor de pr;)

Zondag zijn we naar de Fellowship geweest, een internationale kerk waar de meeste Nederlanders heengaan en nog wat mensen van over heel de wereld en enkele lokale mensen. De diensten worden gehouden in het engels, wat op zich goed te volgen is. De dienst wordt volgens een rooster geleid door iemand die de liederen opgeeft en voorgaat in het gebed, en de preek wordt door een ander gehouden. Soms is dat Peter de Groot of een ander uit de gemeente, of iemand van een kerk in Addis Ababa. Wat ik vooral bijzonder vind is dat tijdens de dienst gevraagd wordt of er dingen zijn waarvoor men wil dat er gebeden wordt. Iedereen kan dus zijn zorgen bekendmaken of juist de blijde dingen waarvoor men God wil danken! Best wel persoonlijk dus… ’s Avonds hebben we thuis een preek geluisterd.
Maandag hebben we een lekkere lange dag op de compound gewerkt, zonder naar de stad te hoeven. We zijn een hele ochtend bezig geweest met het inzaaien van groenten in 20 zaaitrays. Daarin kan het zaad ontkiemen en als het plantjes geworden zijn kunnen ze in de groentetuin geplant worden. We wachten nog op de kas, die zou vrijdag komen maar bleek niet op de Isuzu te passen. Als het goed is wordt de kas momenteel in tweeen gedeeld en wordt er een constructie gemaakt om de delen aan elkaar te bevestigen, dus we verwachten de kas deze week, alhoewel in Ethiopië weet je het maar nooit…
’s Avonds zijn we naar de Nederlandse ambassade geweest, alwaar een feestje gehouden werd ter gelegenheid van Koninginnedag. Dus dat was lekker genieten van bitterballen, kaas, oranjebitter enz. Verder wat nader kennisgemaakt met andere Nederlanders waarvan ik de meeste zondag in de kerk had gezien, meest stagiaires en vrijwilligers in kliniek Hidi, akkerbouwbedrijf Vd Haar en Holland Dairy. Erg leuk!
Vandaag kwamen een paar Nederlanders naar onze compound om een volleybalveld te maken, zodat we zaterdagsmiddags gezellig kunnen volleyballen. Dit is ook goed voor New Creation, want hierdoor zullen meer gasten op de compound terechtkomen. Ze komen anders niet zo heel gauw hierheen, want er is niet zoveel te zien als op de bedrijven als Alfa Farm of Vd Haar.
Het is vandaag Labour Day, de dag van de arbeid, en dan zijn de meesten vrij;) Maar wij hebben hard gewerkt, want wat is die grond hier toch kei- en keihard! Om de voeten van de palen van het net in te graven zijn menige zweetdruppels gevallen en is menig blaar ontstaan…Als je hier mol of worm bent raak je snel gedemotiveerd denk ik.:p Maar, het was supergezellig en we hebben wat moois!
En dan nu maar eens verder nadenken over het onderzoek en typen wat ik zo ondertussen te weten ben gekomen…

Groetjes uit Debre Zeyt!

• 01 Mei 2012 - 14:15

Lyd:

Hejj BaZzz!
    Leuk om zo over je ervaringen te lezen!
    Wat je over je onderzoek moet schrijven?!?!.. iets over een gedemotiveerde worm\ mol :p
    Groetjes, Lyd

• 01 Mei 2012 - 17:28

Willem En Martha:

Ha Bas,
    Echt superleuk om je verhalen te volgen! Wat een belevenis, zo'n reis! Je hebt trouwens ook schrijverstalent. Leuk. Succes daar en we zien uit naar je volgende verhaal!

Groetjes, Willem en Martha

• 01 Mei 2012 - 19:57

Ome Wout:

Bas,

Ik begrijp dat het nu wel redelijk met je gezondheid gaat?

hoeveel mensen zijn er dan in zo'n dienst? Het gebed is dan wel heel persoonlijk en je bent er wel zeker bij betrokken.

Kun je wat vertellen Bas wat dat bedrijf v.d. Haar nu eigenlijk doet?

Wat gaan jullie in die kas planten?Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Kunnen plantjes daar de zon weerstaan en hoe staat het met de neerslag e.d.

Bas, de groeten jongen

• 01 Mei 2012 - 20:12

Koos:

Wat een ervaring Bas! Geweldig om te lezen. Tis te hopen dat je er een hoop van oppikt voor je onderzoek.

In ieder geval heel veel plezier en succes en de groeten aan Pim en Gerdien.

PS: toch best nog 'n dikke trekker op die foto.....

Groeten, Koos en Martine

• 02 Mei 2012 - 07:21

Bas:

Betam amesegnalehu voor jullie reacties!
    @ome Wout: met mijn gezondheid gaat t best! Na dat ene daagje ziek geen problemen meer gehad gelukkig!
    Ik schat tussen de 50 en 100 mensen in een dienst.
    Vd Haar zie solagrow.nl
    Pim heeft zaad gekregen van Rijk Zwaan, diverse groenten als sla en kroten. Ik ben benieuwd hoe die het gaan doen. De sla en kool die nu in de tuin staat doen het heel goed, dankzij dripinstallatie. De kleine regentijd is nu ongeveer voorbij, eind juni begint de grote regentijd. In een jaar valt er meer regen dan in Nl, maar slechts in 3 maanden...
    @Koos: ja idd een dikke trekker. Is van het project van Bert Flier/Peter Stam ofwel Alfafarm. Ik heb m al gevraagd of tie er nog geen spijt van had...Hij dacht het wel te zullen krijgen in de toekomst;)Elektronicaproblemen kunnen hier niet opgelost worden. Vrandstof moet gefilterd worden, want commonrail-motoren zijn daar enorm gevoelig op. Lijkt me niet egt ideaal dus...Maar was nu wel handig (is altijd als het werkt:p)

• 02 Mei 2012 - 07:39

Van Het Thuisfront:

Lieve Bas,
    Wat fijn dat er mensen zijn, die met je meeleven, dat zal je best goed doen. Leuk ook hoe ze reageren op jou reisverslagen. Wij hier thuis denken veel aan je, en wij zouden best eens om een hoekje willen kijken. Sterkte verder met het werk, wat er is te doen, en wil je anderen de hartelijke groeten doen van ons.