Awassa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Awassa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Awassa

Door: baskruithof

Blijf op de hoogte en volg Bas

18 Juni 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Een hele goede middag!

Tijd voor een blogje. Een van de laatsten, want mijn tijd in Ethiopië zit er al weer bijna op.
Vorige week hebben we even lekker vakantie genomen. We zijn twee daagjes naar Awassa geweest, zo’n 4 uur rijden in zuidelijke richting. Wat een prachtig landschap daar! Alles is prachtig groen, de velden staan vol met vriendelijk wuivend teff. Daarbij vergeleken is Debre Zeyt droog en kaal. De stad Awassa ligt aan een meer met de verrassende naam Lake Awassa. Op dit meer hebben we een heerlijk boottochtje gemaakt naar de hippo’s. Twee mannen, waarvan eentje al 75 jaar oud, roeiden om de beurt, een klein stukje afgelost door Pim en mij. ’t Is nog best lastig om zo’n boot recht te houden…De nijlpaarden waren helaas een beetje bang voor ons. Ze kwamen met hun ogen en neusgaten boven om ons in de gaten te houden en adem te halen, en doken dan weer onder. Maar toch heel leuk om te zien! Pim en ik hebben ook nog heerlijk een stukje gezwommen in het meer. Kortom, het was heerlijk ontspannen genieten.
Het hotel waar we een nachtje geslapen hebben was heel gezellig. Het had een prachtige tuin, geheel overschaduwd door allerlei bomen en struiken waar ook heel veel mooie vogeltjes in zaten. De gebouwen waren idyllisch, door westerse ogen misschien nostalgisch. Alleen de wc’s…typisch Ethiopisch. Ooit netjes aangelegd, maar vervolgens nooit bijgehouden. Dus: wc’s spoelden niet door, waterreservoirs waren gebroken enz. Zo jammer.
We hebben daar trouwens ook heerlijk gegeten en gedronken in het Time Café, het eerste restaurant dat ik in Ethiopië zag dat wél goed onderhouden was. Het had ook een best wel smaakvolle inrichting, ook qua kleurgebruik. Eigenlijk een beetje westers restaurant dus… De mixed juice was daar heel leuk: in de juice spoten ze met slagroom de woorden Time Juice.
Verder hebben we veel mariboe’s (grote aasetende vogels), apen en (ijs)vogeltjes gezien. Ook hebben we enkele Afrikaanse visarenden gezien en gehoord!
De stad is wat betreft verkeer ook heel anders dan Debre Zeyt. De hoofdweg door Debre Zeyt is een doorgaande weg waar veel vrachtverkeer over komt. In Awassa heb je dat niet. Daar rijden trouwens ook geen bussen en minibusjes, het openbaar vervoer wordt gedomineerd door Bajajes (die kleine driewielbrommertjes). Ook rijden er veel meer mensen op motorfietsen (uiteraard zonder helm en motorpak).
In een van mijn vorige blogs heb ik al eens wat verteld over het Amhaars, de algemene taal in Ethiopië. Het Amhaars is op een of andere manier verwant met het Hebreeuws. Het woord voor huis bijvoorbeeld is bet. Het woord Selam betekent vrede, wat veel lijkt op Shalom. Selam komt hier trouwens ook veel voor als naam. Het getal 6 is sadist, 7 is sabbath. De eeuwenoude christelijke traditie komt hierin ook terug. Denk aan de oude keizer Haile Selassie, die naam betekent de Heilige Drievuldigheid. Hij werd ook de Leeuw van Juda genoemd (de leeuw kom je hier heel veel tegen op busjes enzo). Volgens een legende stamt de keizerlijke lijn tot Selassie af van een kind van koning Salomo en de koningin van Scheba. Misschien komt het verwantschap in taal ook wel daar vandaan? Ik weet het niet.
Deze taal is een klankentaal, er zijn meer dan tweehonderd klanken waarvan een aantal wel hetzelfde zijn. Er zijn schijnbaar niet echt regels voor wanneer je welke klank moet gebruiken. In het letterschrift zoals wij dat kennen zijn er verschillende schrijfwijzen voor een woord. Dat zie je ook op de borden van bedrijven en scholen langs de weg. Op die borden staat de bedrijfsnaam in het Oromifa (de taal van het Oromiagebied waarin Debre Zeyt ligt), maar dan wel in letterschrift. Voor het ene hotel staat Hotela, de volgende Hooteela, een ander schrijft Hootteellaa enz. Meestal zo lang mogelijk, met dubbele klinkers en medeklinkers…
Komende vrijdag vlieg ik terug naar Nederland. Tot binnenkort!

• 18 Juni 2012 - 12:03

Tante Eva:

Hoi Bas,

bedankt dat je ons zo op de hoogte hebt gehouden van je belevenissen

nog een goede thuisreis toegewenst!

H.Gr.

• 18 Juni 2012 - 13:52

Jos :

Ha Bas,

Wel grappig denk ik om al die verschillen zo te zien. Je zult je eigen cultuur ook wel beter zijn gaan kennen nu je zo een tijdje daar hebt rondgelopen.
    Dan waardeer je juist een aantal dingen die je mag hebben in Nederland weer extra.
    Maar zo zijn er denk ik ook dingen die je (nog meer) de keel uit gaan hangen in dit kikkerlandje:)

Ik wens je nog een aantal mooie dagen toe, en tot over een tijdje.

Groet,

Jos

• 18 Juni 2012 - 14:36

Willem En Martha:

Hoi Bas,

Wat een prachtig verhaal weer. Leuk dat je even een weekje echt vakantie hebt gehouden! Tjonge, zo is de tijd toch weer gevlogen, nog maar een paar dagen dan hoop je alweer voet aan Holland te zetten. We wensen je een goed afscheid in Ethiopië en een hele goede reis terug.

Willem en Martha

• 18 Juni 2012 - 15:28

Albertine:

mooie fotos gemaakt, vooral van de zonsondergang@ en dat vogeltje!!

nou geniet nog van je laatste daagjes daar, en succes met afscheid nemen, dat valt altijd zwaar tegen, maar je fam wacht denk ik met open armen op schiphol!!

groetjesss

• 18 Juni 2012 - 16:21

Ome Wout:

Bas,

mooie foto's jongen. Prachtig die zonsondergang.
    Bas, die hippo's zagen natuurlijk een bedreiging in die nederlandse hippo die daar met zware zig zag slag dichterbij kwam.(!!)
    Is dat niet wat link Bas, om te zwemmen tussen de hippo's, die zware jongens kunnen zich toch heel snel over de bodem verplaatsen.

Bas, is daar geen tentje neer te zetten met een winkeltje en een plaats voor rustzoekers.

Bedankt voor je verhalen en ik hoop nog wel eens wat bij te babbelen.
    Goede reis terug en tot horens , tot ziens.

• 18 Juni 2012 - 19:25

Ome Bas:

Goede terugreis toegewenst en we horen graag van je belevenissen.
    Neem je in je binnenzak nog een mooi vogeltje mee voor je vader? enne voor je moeder een bloemetje?
    Prachtige foto's Bas. het zullen wel beschermde soorten zijn.