Berg en dal en meer - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Berg en dal en meer - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Berg en dal en meer

Door: baskruithof

Blijf op de hoogte en volg Bas

29 Mei 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo allemaal!
Bedankt weer voor jullie reacties! Ik heb niet altijd tijd op inet om erop te reageren, dat komt misschien later nog wel…
Ik ben al enorm blij met de kleine dingen; we hebben weer een beetje water (paar keer ’s nachts en ook vanochtend), we hebben nog steeds brood en we hebben internet;) Daarnaast kan ik ook nog steeds muziek luisteren via mn mp3-speler, zonder dat zou ik moeilijk overleven…ik mis de concerten en de orgelspeelmiddagen en –avonden met mn orgelvrienden wel, maar dat gaan we over een paar weken wel inhalen!
Verder is t hier nog steeds geweldig! Zaterdagochtend ben ik om kwart voor 5 mn bed uitgegaan, ik had met Sisay (een van de jongens hier, ongeveer 12 jaar oud) afgesproken om de hoogste berg die je hiervandaan ziet te gaan beklimmen…tussen ons en die berg ligt een dal, echt landelijk gebied waar je allemaal kleine akkertjes en echte tukuls (traditionele hutten) tegenkomt. Ik schatte het op een uur of anderhalf lopen naar de berg, maar dat bleken er vier te zijn…naarmate we dichter bij de berg kwamen werd het landschap steeds ruiger en ook steeds mooier! We zagen ernstige vormen van erosie. In de regentijd zijn dat complete rivieren, nu konden we daar gewoon doorheen klimmen. Het is prachtig om te zien, maar tegelijk bedenk je je dat er ieder jaar steeds meer grond wegspoelt…
Naast de prachtige natuur was het ook gewoon heerlijk om eens lekker af te zien, om lekker even een paar uur achter elkaar door te lopen en alleen te stoppen om even een paar slokken water te drinken of een foto te maken!
Hoewel ik het niet verwachtte, hebben we de terugweg in minder tijd gelopen dan de heenweg. In totaal zijn we ongeveer zeven uur onderweg geweest… eenmaal thuis heb ik maar ff rustig aan gedaan;) Respect voor Sisay die de hele weg op zijn sandaaltjes gelopen heeft…
Maandag was er een feestdag, men vierde de val van de Derg (het militaire regime dat de macht van Haile Selassie overgenomen had). Eigenlijk was dat zondag, maar men schuift zoiets graag een dagje op om een vrije dag extra te hebben. De kinderen waren dus ook vrij van school. ’s Middags zijn we heerlijk met ze wezen zwemmen in het Babugayameer, een van de kratermeren van Debre Zeyt.
Wat wel grappig was (vond ik) dat er een visser op een grote rubberen binnenband kwam aangepeddeld. Hij had een netje bij hem en had vis gevangen. Een ander nam de vis en streek neer langs het meer (dus tussen de mensen die daar gingen zwemmen), ontdeed daar de vissen van hun ingewanden en spoelde ze even af in het water. Gelukkig heb ik ingewanden niet meer langs zien drijven…
Ik heb begrepen dat het in Nederland ondertussen ook mooi weer is…geniet ervan daar! Xie jullie over een paar weken weer!
Tot dan!

• 29 Mei 2012 - 14:00

Hilda:

Leuk om je verhalen te lezen Bas! Geniet er nog van daar en doe Pim en Gerdine de groetjes!

• 29 Mei 2012 - 17:43

Tante Eva:

Hoi Bas,

ik blijf je verslagen met belangstelling volgen en heb ook Evianne mee laten lezen
    Zo'n puur-natuur wandeling lijkt me geweldig (hoewel voor mij wel wat lang)
    Geniet het goede en succes met de rest
    groetjes van ons

• 29 Mei 2012 - 17:59

Ome Wout:

Bas,

fijn om weer wat van je te horen. Het is wel van belang om het kleine te eren en te leren waarderen.
    Wij komen om in de luxe, en dat kun je bijna letterlijk nemen, we hebben zoveel en we vinden het zo gewoon.
    Je ervaart nu dat je alles krijgt. Water is toch van levensbelang. Het levende Water is dan toch zo belangrijk.
    Ik zag dat er ook nog andere studenten daar rondhuppelen, kunnen jullie nog opdrachten combineren.

Zoiets als spaarbekkens voor water aanleggen, gelijk opwekken van , en je kan irrigeren. Of is dat allemaal te simpel gedacht!?

Nou Bas ook de groeten van tante Willy, die op dit moment naar Frankrijk is vertrokken met een Ichtus reis. En dat voor 12 dagen.

Party jongen!!

Heb je trouwens nog foto's van die klim-klauter en glij partij.

Bas, groeten en tot horens weer.

• 29 Mei 2012 - 18:36

Koos :

Ha Bas!

Staat er daar geen prachtig houten (zelf-in-elkaar-geknutseld) orgeltje om je af te reageren dan?

Komt vast goed met dat inhalen...

Geniet daar van de natuur! Dat moet schitterend zijn.

Veel sterkte verder!

• 30 Mei 2012 - 14:20

Ome.gerard&tante Wil:

beste bas.wij vinde het erg fijn die verslagen

• 30 Mei 2012 - 14:23

Gerard/willy:

beste bas,geweldig die verslagen,wat zijn wij bevoorrecht met veel dingen
    in nederland,en nog zijn we niet tevree
    het zal bij deze mensen anders liggen.
    veel sterkte in je werk bas en veel plezier de nog komende tijd.

• 30 Mei 2012 - 18:23

Mams:

Ha Bas,
    Wat leuk om van jou weer het een en ander te lezen. Maar er stond vandaag een groot artikel in de krant over Ethiopie. Wij zullen dat artikel zeker bewaren voor je hoor! Hier bij ons is het mooi weer, maar de temperatuur gaat weer zakken de komende dagen naar 13 graden, dus gelijk een stuk frisser. Hier gaat het verder allemaal goed. Vgbh van hier. Allemaal de groeten van hier, en tot horens.
    Liefs van Pa en Ma

• 30 Mei 2012 - 20:06

Albertine:

Hoi Bas!
    Leuk al je verhalen te lezen zeg!! En foto's erbij geeft een compleet beeld!
    Respect 7 uur lopen in de warmte! Hoeveel graden was het toen en nu gemiddeld! Liepen jullie stevig door of op afrika tempo;)

Geniet van je laatste maandje! Tijd gaat hard!!

Ach ja des te meer geniet je van je orgeltje thuis;) kennen je ouders weer van je spel genieten Misschien wel een Afrika stuk;)

Groetjes