Cultuur en ontwikkeling - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Cultuur en ontwikkeling - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Cultuur en ontwikkeling

Door: baskruithof

Blijf op de hoogte en volg Bas

07 Juni 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo Nederland!
Is er vrede?
Er is vrede!
Hoe gaat het?
Het gaat goed!
Zo gaat hier een beetje vrij vertaald de begroeting (zonder die bovenste regel natuurlijk), al dan niet gepaard met een handdruk of schoudergroet.
Hoe gaat het bij jullie? Nog steeds lekker weer?
Wij hebben zondag en maandag een paar heerlijke buien gehad! Dat kon het land en de gewassen daarop goed gebruiken. Ook hebben we sinds een paar dagen weer water! Heerlijk! De tanks zitten weer vol, we kunnen weer kleren wassen en we kunnen weer douchen. Dankbaarheid dus.
Zaterdag zijn Pim en ik naar een kleine conferentie geweest van Passion Connects Ethiopia, waar de organisatie projectpartners en overheden liet zien wat ze allemaal voor projecten gedaan hadden en doen. Daarnaast hadden ze een aantal boeren en vrouwen laten komen, die een certificaat of (per coöperatie of groep) een geldbedrag kregen, als beloning voor goede werklust etc. Verschillende overheidsmensen deden daarna een woordje over het goede werk van PC. Hiervan hebben wij geleerd dat dit een goede manier is om de overheden betrokken te maken en houden, want dat is nogal een probleem voor de meeste Non Government Organisations. Een ngo helpt vaak de armsten, weduwen en wezen, en daar hebben de overheden niets aan, met als gevolg dossiers die ‘kwijt’ zijn of andere manieren van tegenwerking als het gaat om papieren. Een Private Limited Company daarentegen betaalt gewoon belasting, dus daar maakt men niet zoveel problemen van.
Het was verder ook leuk om te zien hoe het er op de conferentie in onze ogen echt prutserig aan toe ging. Het filmpje waarop de projecten te zien waren was echt bagger, zowel qua opnames als qua montage. Maar de mensen vonden het prachtig, ze lieten het filmpje wel twee keer zien. Ook leuk: men had geen aansluiting voor de laptop op de geluidsinstallatie, dus zette men de microfoon op de luidspreker van de laptop. De geluidskwaliteit was toch al niet zo goed…
Zelf zijn we ook bezig met het maken van opnames voor een promotiefilmpje die we kunnen gebruiken op beurzen en actiemarkten. Ik heb al wat leuke opnames gemaakt.
Dinsdagmiddag zijn Pim en ik met Getahun, de manager agrarische projecten, enkele projecten wezen bekijken. PC heeft enkele irrigatieprojecten, waarvan een achter hun compound waarop ze een trainingscentrum hebben staan. Ook zijn we bij een van de boeren geweest die afgelopen zaterdag op de conferentie was. Erg mooi om te zien hoe die mensen met een aanzet van een organisatie zelf kippen kunnen houden. Wat dat betreft vind ik het ook mooi wat er staat op solagrow.nl over visie, missie en waarden: deel je productiemiddelen, om daarmee je naaste in staat te stellen zijn eigen voedsel te produceren. Doe dat op commerciële basis of met behulp van leningen. Gratis geven schendt de eigenwaarde van de boeren en heeft een negatief effect op mensen die de capaciteit hebben om zelf te produceren.
En dat ze hier een eigenwaarde hebben is zeer zeker! Toen we met de kinderen in de auto langs een vrachtwagen reden die met een dermate lekke slang water loste dat de helft het doel niet bereikte, moest ik daar best wel om grinniken. Dat kwam mij op een serieuze reactie van de kinderen: “What are you laughing?” te staan. Laatst zat ik met een van de meisjes wat foto’s te bekijken die ik in Addis Ababa, de hoofdstad, gemaakt had. Ik zei bij een van de foto’s: dit is een arm gedeelte van de stad (ik weet het engelse woord voor sloppenwijk niet:p). Waarop ze best wel heftig reageerde dat er helemaal geen armoede is. “Westerse mensen hebben het altijd over arm, armoede en arme mensen in Afrika.” Ook van een andere Nederlander hoorde ik dat een Ethiopiër tegen haar zei: “Als je hier denkt ons te komen helpen, kun je het wel vergeten want je hoeft ons niets wijs te maken! Wij kunnen zelf onze zaken wel regelen.” Men heeft een enorme trots, die zelfs zo ver gaat dat men armoede ontkent en hulp niet aanneemt. Als je hier dus structureel wat wilt ontwikkelen kun je dat volgens mij het beste op commerciële basis doen. Je moet de Ethiopiërs min of meer als gelijke partij behandelen.
Nou, ik ben weer benieuwd naar jullie reacties, wat jullie ervan denken!
Nog even een paar foto’s…
Een mooie Mercedesvrachtwagen met airco. In Nederland zou zo eentje opgeknapt worden als antieke vrachtwagen.
Een heerlijke verfrissende regenbui.
Een hilarisch voorbeeld van gebrek aan onderhoud. Een viaduct waar wel eens wat te hoog transport tegenaan klapt. Dat er al flink wat beton van af is en zelfs het betonijzer eruit steekt geeft toch niet?
Pas hadden we een lekke band onderweg. Tijdens het wisselen kwamen er meer dan 10 mensen om ons heen staan, was eigenlijk wel gezellig:) Je hebt niks aan ze maar goed.
De Holy Trinity Church in Addis Ababa, waar Haile Selassie en zijn vrouw in een tombe liggen.
Verder wat foto’s van lokale hutten en compounds en een irrigatieproject van PC.

Hartelijke groeten uit Debre Zeyt!

• 07 Juni 2012 - 11:08

Je Moeder:

Lieve Bas,
    Hier thuis mag het allemaal goed gaan!
    Wat is het weer fijn voor jullie daar, dat er weer water is. Met jou verslag wordt je er steeds weer bij bepaald, dat ze liever hun eigen boontjes doppen, dan dat ze het door anderen geholpen worden. Ze leven daar ook meer in afhankelijkheid dan wij, denk ik. Verder zal je best ontzettend veel ervaring op hebben gedaan in al die weken, en ook het diepe besef, dat wij het in Nederland zo ontzettend goed hebben, vergelijken bij daar! Als je die foto's dan ziet, maar de mensen daar hebben het misschien nog beter dan wij, want die maken zich misschien om minder dingen druk, als dat wij doen. Bas, sterkte verder met al hetgeen er nog te doen is, want je zal ook wel aan het aftellen zijn. Wij hier thuis zien al verlangend uit, naar je terugkomst. Allemaal de Hartelijke Groeten, en tot horens. Heel veel liefs van het thuisfront.

• 07 Juni 2012 - 19:32

Jos:

Ik lees met bewondering je verhaal Bas, en kheb diep respect voor jou maar ook voor Pim en Gerdine en al die andere mensen die zich inzetten voor zulke landen.

Ik denk ook soms wel eens frustrerend dat ze als het ware in een ontkenningsfase zitten.
    Uitendelijk vraag je je dan weleens af, waar doe ik het eigenlijk voor??
    Ik wens je veel succes en sterkte in de resterend tijd dat je daar verblijft.
    En khoop je nadat je weer in Nederland bent aangekomen uitvoerig uit te horen over je ervaringen:)

Groet, (ook aan Pim en Gerdine)

Jos

• 08 Juni 2012 - 14:55

Ome Wout:

Hoi Bas,

Weer een interessant verhaal van je. Ben je zelf ook binnen geweest bij de tombe van Haili S en hoe denken de ( oudere) mensen over zijn regeren.

In je verhaal las ik dat de mensen trots zijn, je zou het ook vaderlands liefde kunnen noemen.

Zit er bij ons( hulpverleners) nog iets bij van "wees ons nu maar dankbaar, want"

Je gaat toch ook als zendingwerker ergens heen om de mensen te vertellen en te helpen ( met zelfstandig worden).

Je kan overal van alles neersmijten en dan gaan de "buitenlanders"weer maar dan help je ze niet en wij verwachten toch wel dat ze als een "slaaf op de grond ons eerbiedig en dankbaar uitzwaaien.

Nee, echt helpen doe je ze door van alles te leren om zodoende zelf van alles te kunnen doen. Ook de kinderen bij ons zeggen al heel snel"zellef doen"
    Mogen deze mensen het dan niet zeggen? Ja, toch.

Het pleit voor hen dat ze alles zelf willen doen en leren.

Zoals je ziet heb ik een toch wat andere insteek.

• 09 Juni 2012 - 06:09

Ome Bas:

Hoi Bas,

Wat een ervaringen doe je zo op!

Sterkte

• 09 Juni 2012 - 13:12

Bas Kruithof:

@ome Wout: mijns inziens is het trots, of anders wel heel blinde vaderlandsliefde. Leuk punt om eens verder over te bomen als ik weer terug ben!