Verjaardag, tractor, ladder enz - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Verjaardag, tractor, ladder enz - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Verjaardag, tractor, ladder enz

Door: baskruithof

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 Mei 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo allemaal

Hier weer even een update…
Laatste week is de stroom regelmatig uitgevallen. Zaterdag was dat vooral voor Gerdine spannend, want die wilde graag taarten bakken voor de verjaardag van Hannah…Gelukkig hadden we tussen de middag weer stroom!
Zondag was er een voorganger van de IEC in de fellowship. Deze man had een boeiende preek over Romeinen 11 (laatste verzen) en 12. Het hoofdthema was de vernieuwing van de mens, zowel als eenmalige gebeurtenis als dagelijkse bekering. Vanuit de vorige hoofdstukken in Romeinen legde hij uit dat de christen niet meer gebonden is onder de wet, maar vrij is in Christus. Dit heeft gevolgen voor de levenswandel zoals in H12 beschreven wordt. Bij de uitleg over het zijn van veel leden van 1 lichaam en ieders eigen waarde daarin (12:3-8 ) haalde hij een prachtig, typisch Afrikaans voorbeeld aan. Twee mannen reisden met trucks naar het noorden van het land, waarbij ze verschillende rivieren moesten oversteken. Daarbij kwam een truck vast te zitten in de modder. De andere truck die hem eruit zou trekken kwam ook vast te zitten. Er kwam een ventje langs dat goed nieuws had: 9 kilometer verderop was er een boer die in het bezit was van een tractor. De mannen volgden de weg en klopten de boer uit bed. De boer was zeer bereidwillig om te helpen en opende zijn schuur. Toen zonk de moed van die mannen in de schoenen, want wat stond daar: een hoogbejaard krakemikkig stuk ijzer met de voorbanden leeg! Geen nood, zei de boer. Hij haalde een slangetje, zette dat op het ventiel van de voorband en van de achterband en op die manier pompte hij met de grote achterbanden de kleine voorbanden op. De trekker kon rijden en sleepte de trucks uit het water. Die trekker is als de gemeente, waarin grote en kleine gelovigen zijn. Het ene lid moet het ander tot steun zijn, en samen functioneren ze! Daarnaast ook de les dat de grote achterbanden zonder de kleine voorbanden niets kunnen beginnen…
Na de dienst kwamen de Nederlanders naar de compound van New Creation om de verjaardag van Hannah te vieren. Het was een gezellig samenzijn. Ik kreeg ook nog cadeautjes, oa een paar doosjes drop, een pot zelfgemaakte jam en chocolade! Hmmmm!
Van de week zijn Pim en ik druk bezig met de stallen achter op de compound. Althans, wat de kippenstallen moeten worden. De handige Ethiopiers hebben een gebouw neergezet waarvan de deuren naar binnen openslaan. Die zetten wij dus ‘even’ andersom. Daarvoor moesten we eerst even de stad in om wat eucalyptushout te halen. Daarvan hebben we een steiger gemaakt, zodat we ergens bij kunnen. Want het enige wat op de compound aanwezig was, was een gammele, half doorgerotte ladder…Maar goed, het komt allemaal wel goed. Het duurt alleen wat langer hier zonder goed gereedschap of met gereedschap wat je dus zelf moet maken…

• 17 Mei 2012 - 13:22

M.rijnhout@upcmail.n:

Geweldig Bas, om te lezen dat de gemeenschap der heiligen zich uitstrekt over het wereldrond en dat bij die vele leden van dat ene Lichaam (de gemeente) het Hoofd (Christus) het stuur in handen heeft. Ook van jouw leven! Zo bouwt God zijn gemeente door alle kerken heen. Dat kan omdat het Pasen is geweest en Jezus leeft ( Koning over al wat beweegt en leeft: Hemelvaart).
    Als we Hem volgen mogen we in vol vertrouwen ons leven door Hem laten leiden. Bemoedigend is dat. Een mooi verslag, Bas. Leuk is dat om zo je verrichtingen en belevenissen te horen.
    Een hartelijke groet van oom Marius en tante Hermien.

• 17 Mei 2012 - 20:08

Albertine:

hoi Bas

wat een mooi bericht! mooi voorbeeld zeg!! dat deze boodschap over de hele wereld gaat, kan je zien voor God zijn er geen grenzen!!

succes daar nog met je werkzaamheden en Gods zegen!

groetjes Albertine

• 22 Mei 2012 - 07:49

Martha:

Ha Bas, wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven. We hebben er weer van genoten. Het allerbeste daar, en we zien weer uit naar je nieuwe belevenissen.

Hartelijke groet,
    Willem en Martha