The last day of the year 2014 - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu The last day of the year 2014 - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

The last day of the year 2014

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

31 December 2014 | Zambia, Masaiti

Scroll down for english.

De laatste dag van het jaar 2014. Wat heeft dit jaar ons gebracht? En waar heeft dit jaar ons gebracht? 2014 was voor mij een jaar met een aantal grote veranderingen inclusief de vereiste aanpassingen. Na onderhoudswerk in Zambia had ik twee geweldige weken waarin ik naar Kaapstad reisde, en daarna moest ik me weer aanpassen aan de Nederlandse cultuur, een ander levensritme. Ik had een geweldige tijd in ‘mijn eigen’ huis, met mijn vrienden, familie en collega’s. Mijn ogen waren opengegaan, en in Nederland zag ik inderdaad the grote invloed van het humanistische denken in de mensen om mij heen, ik zag de grote nood van een vernieuwing van het denken, de grote nood voor de Verlosser Jezus Christus, de enige die in staat is om dit te bewerkstelligen. Ik was vol van Hem toen ik vele mogelijkheden gebruikte om te getuigen van wat Hij in mijn leven gedaan heeft. Maar ik wilde volledig in Gods Koninkrijk werken, en na maanden gebeurde het dat ik terugkeerde naar Zambia om me hier door Jezus te laten gebruiken om discipelen te maken, samen met het lichaam, de organisatie waarvan ik deel uitmaak. In het afgelopen jaar heb ik zowel moeilijke tijden als ogenblikken van vreugde ervaren, en zo is het waarschijnlijk ook in jouw leven. Jij en ik tobden met een ziek kind, problemen op het werk, een verbroken relatie, zonden uit het verleden die weer de kop opsteken, een familielid die overleed, enzovoort. Maar in alles leven we door Gods genade. ’T is grace that brought me safe this far’ (het is slechts genade dat ons zover bracht), zegt een frase in het bekende lied Amazing Grace. Jezus is het antwoord op al onze problemen. Johannes 1 vers 14 en 16 zegt ‘En het Woord [Jezus] is vlees geworden en heeft onder ons gewoond, en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader, vol van genade en waarheid. En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade.’ Ik kan met Johannes getuigen dat ik genade op genade ontvangen heb. De genade van zaligheid, van het in staat zijn om te getuigen van Gods liefde, van gediscipeld zijn, van het deel zijn van Jezus’ lichaam (de Kerk), van leven in overvloed, van het hebben van de gezegende hoop van Jezus’ komst. Alles is genade. En in dat alles zien we Jezus’ heerlijkheid! Is dat niet geweldig? Vers 17: ‘Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen.’ Mozes worstelde om Gods wegen te zien, om Gods heerlijkheid te zien (lees Exodus 33:11-23). Hem was niet toegestaan om God van voren te zien, hoewel hij vurig bad om Zijn heerlijkheid te zien. Weet je hoe God dat gebed beantwoordde? Met genade! Lees Exodus 33:19 en 34:6-7. Nu, ‘de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard’ (Johannes 1:17-18). Wat een genade dat wij God kunnen zien en kennen door Jezus! Niemand is zo dicht bij God als Jezus. Johannes 14:9 ‘Wie Mij [Jezus] gezien heeft, heeft de Vader gezien.’
Een paar dagen geleden vierden we dat Jezus was geboren in Bethlehem. Lukas 2:10 vermeldt ‘Wees niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk wezen zal, namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.’ Dat is God en Zijn liefde voor al de mensen op de meest levende wijze verklaard door Jezus Christus.
We weten de exacte datum van Christus’ geboorte niet. Ik las dat paus Julius I in AD 385 de 25ste december verklaarde te zijn de dag van de viering van Christus’ geboorte, deels om de Saturnalia, de heidense viering van de Romaanse god Saturnus uit te dagen. Het karakter van die viering was sociale wanorde en onzedelijkheid. De datum van Kerst is niet zo belangrijk, maar ik vind het wel aardig dat de viering van sociale wanorde en onzedelijkheid is uitgedaagd door de viering van Christus’ geboorte, Die gekarakteriseerd wordt door liefde en rechtvaardigheid. Titus 2:11-13 ‘Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen, en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.’ Zaligheid is beschikbaar voor alle mensen, want God heeft alle mensen lief en is genadig voor alle mensen. En degenen die geloven en daardoor zalig worden zien God door Jezus Christus. En zij zullen de verschijning van de heerlijkheid van onze grote God en Zaligmaker zien. We hebben Zijn heerlijkheid gezien en tegelijkertijd verwachten we de verschijning van Zijn heerlijkheid. Dezelfde Johannes die zei dat we Zijn heerlijkheid gezien hebben, vermeldt in hoofdstuk 17 vers 24 van zijn evangelie: ‘Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad voor de grondlegging van de wereld.’ Klaarblijkelijk is er zelfs een nog grotere, fantastischere en verbazingwekkendere heerlijkheid dan die we nu zien! Hoe geweldig zal dat zijn! ‘De Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. Ja, kom, Heere Jezus!’ (Openbaring 22:17, 20).

I wens jullie een gelukkig nieuwjaar. De genade van onze Heere Jezus Christus zij met jullie allen.



The last day of the year 2014. What has this year brought us? And where has this year brought us? For me, 2014 was a year with a few big changes and it’s required adaptations. From maintenance work in Zambia I had two amazing weeks travelling to Cape Town, and after that I had to adapt again to the Dutch culture, another rhythm of life. I had a great time in ‘my own’ house, with my friends, family, colleagues. My eyes had been opened, and indeed I saw the big influence of the humanistic thinking in people, I saw the great need of a renewal of minds, the great need of the Savior Jesus Christ, who is the only one able to perform this. Full of Him I was as I used many opportunities to testify about what He has done in my life. But I wanted to be fulltime working in God’s Kingdom, so it came after months that I returned to Zambia to allow Jesus to make disciples through me and the body which I am part of. In the past year I experienced tough times and moments of great joy, and so it is most probably in your life as well. You and I struggled with a sick child, problems at work, a broken relationship, sins of the past that are coming back, a relative who passed away, and so on. But in everything we live by God’s grace. ‘T is grace that brought me safe this far’. Jesus is the answer on all our problems. John 1 vers 14 and 16 says ‘And the Word [Jesus] became flesh and dwelt among us, and we have seen His glory, glory as of the only Son from the Father, full of grace and truth. And from His fullness we have all received, grace upon grace.’ I can testify with John that I have received grace upon grace. The grace of salvation, of being able to testify of God’s love, of being discipled, of being part of Jesus’s body, of having abundant life, of having the blessed hope of Jesus’s coming. Everything is grace. And in all that we see Jesus’s glory! Isn’t that amazing? Vers 17: ‘For the law was given through Moses; grace and truth came through Jesus Christ.’ Moses wrestled to see God’s ways, to see God’s glory (read Exodus 33:11-23). He was not allowed to see God from the front, although He prayed to see His glory. You know how God responded to that prayer? With grace! Read Exodus 33:19 and 34: 6-7. Now ‘grace and truth came through Jesus Christ. No one has ever seen God; the only God, Who is in the bosom of the Father, He has made Him known’ (John 1:17-18). What a grace that we can know and see God through Jesus! Nobody is as close to God as Jesus. John 14:9 ‘Whoever has seen Me [Jesus] has seen the Father.’
A few days ago we celebrated that Jesus was born in Bethlehem. Luke 2:10 says ‘ Fear not, for behold, I bring you good news of great joy that will be for all the people. For unto you is born this day in the city of David a Savior, Who is Christ the Lord.’ That is God and His love for all the people made known by Jesus Christ.
We don’t know the exact date of Christ’s birth. I read that in 385, Pope Julius I declared December 25 as the day for celebrating Christ’s birth, partly to challenge the Saturnalia, the pagan celebration of the Roman god Saturn, which was characterized by social disorder and immorality. The date of celebration doesn’t matter so much, but I like the fact that the celebration of social disorder and immorality is challenged by the celebration of the birth of Christ, Who is characterized by love and righteousness. Titus 2:11-13 ‘For the grace of God has appeared, bringing salvation for all people, training us to renounce ungodliness and worldly passions, and to live self-controlled, upright, and godly lives in the present age, waiting for our blessed hope, the appearing of the glory of our great God and Savior Jesus Christ.’ Salvation is for all people, because God loves all people and gives grace to all people. And those who are saved by faith see God through Jesus Christ. And they will see the appearing of the glory of our great God and Savior. We have seen His glory and at the same time we are waiting for the appearance of His glory. The same John who said that we have seen His glory records in chapter 17 vers 24 of his gospel: ‘Father, I desire that they also, whom You have given Me, may be with Me where I am, to see My glory that you have given Me because You loved Me before the foundation of the world.’ Apparently there must be an even greater, bigger, more amazing and astonishing glory than we see now! How awesome that will be! ‘The Spirit and the Bride say, “Come.” And let the one who hears say, “Come.” And let the one who is thirsty come; let the one who desires take the water of life without price. Come, Lord Jesus!’ (Revelation 22:17, 20).

I wish you a happy new year. The grace of the Lord Jesus be with all.


  • 31 December 2014 - 16:16

    Oom Bertus En Tante Eva:

    Hoi Bas,

    Bedankt voor je goede wensen!
    Ook jij de beste wensen voor het jaar 2015 toegewenst, en een goede jaarwisseling (in de zomer).

    Fijn dat je ons een beetje mee laat kijken in je leven, bedankt daar voor!

    Hartelijke groeten en b.l.e.w. tot horens maar weer.


  • 01 Januari 2015 - 12:53

    Marius:

    Beste neef en broeder Bas,
    Je hebt je dagen niet in ledigheid doorgebracht, afgaande op je mooie nieuwjaarsbericht en - wensen. Geweldig dat je zo getuigt van de zekerheid van je geloof en de genade die je ten deel is gevallen en die je graag wilt delen met anderen. Dat is ook een kenmerk van allen die de Heere Jezus hartelijk hebben lief gekregen: dat ook anderen zullen delen in die rijkdom, die vrijelijk beschikbaar is voor allen!
    Wij hebben 2 mooie diensten gehad de achterliggende 2 dagen: gisteren hoorden we Ds. van de Akker in Ouderkerk aan de Ijssel, die stilstond bij de woorden van Mozes tot het (gehele!) volk: Ík heb u voorgehouden het leven en de dood, de zegen de vloek; kies(...!) dan het leven opdat u leeft, u en uw kinderen. Hoe? Wel, zegt Mozes vervolgens : "door de HEERE uw God lief te hebben, Zijn stem te gehoorzamen( !) en u aan Hem vast te houden". Een oproep en opwekking van Mozes, die geheel in lijn ligt met de oproep van God in het Nieuwe Testament: "Deze is Mijn geliefde Zoon, Hoort (= gehoorzaamt) Hem. Met deze hartelijke oproep en bewogenheoid van Gods kant met ons kleine zondige mensen kunnen we het jaar 2015 in! Het is een jaar Anno Domini, een jaar onzes Heeren.
    Bas, als je zo begint en voort mag gaan, verbindt God daaraan Zijn zegen. Die we je dan ook van harte toewensen, opdat je vruchtbaar mag zijn in al je werkzaamheden. Vanmorgen hoorden we onze eigen predikant ons de bemoedigende woorden uit Psalm 91 voorhouden: "Wie in de schuilplaats van de ALEERHOOGSTE zit, zal overnachten in de schaduw van de ALMACHTIGE!" God regeert en bij Hem zijn we veilig tegen alle onheil, dat ook 2015 vast weer in alle hevigheid zal losbarsten.
    Gods zegen toegewenst, ontvang de hartelijke groeten van Marius en Hermien, in liefde en broederschap verbonden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 982
Totaal aantal bezoekers 43009

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: