Eerste bevindingen - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Eerste bevindingen - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Eerste bevindingen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

12 Januari 2013 | Zambia, Masaiti

Dag allemaal,

Na een lange reis ben ik vrijdagmiddag aangekomen.
Bij de eerste balie op Schiphol begon er al een meneer lastig te doen. Hij beweerde dat mijn paspoort volgens Zambiaanse regels nog 4 maanden na vertrek uit Zambia geldig moet zijn. Mijn paspoort verloopt half mei 2013, dus moest ik een noodpaspoort halen bij de marechaussee. Gelukkig is t allemaal goedgekomen, alleen ben ik weer een paar euro lichter. Volgende keer zal ik wel zorgen dat m’n paspoort nog lang genoeg geldig is…
De reis zelf ging goed. Vanaf de eerste zonnestralen heb ik prachtig uitzicht gehad over de bergen en vlakten van Sudan en Kenia, de bossen van DR Congo en het groene landschap met een enkele kopermijn van Zambia, en tussendoor mooie wolkenhorizons.
Het vliegveld van Nairobi was kleiner dan ik had verwacht. Anders dan het boarden in Amsterdam loop je als passagier gewoon tussen de vliegtuigen, bussen en tractors naar het vliegtuig. Op het punt van veiligheid zal het minder scoren, maar het is veel leuker!
Tijdens de tussenstop in Lubumbashi (DR Congo) heb ik genoten van het uitzicht op een aantal mensen die een vrachtvliegtuig aan het uitladen waren. Van Lubumbashi was het nog maar een klein half uurtje vliegen naar Ndola.
Twee vrouwen kwamen mij ophalen. Zij hebben gelijk wat boodschappen gedaan in de stad, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat geld te wisselen en een simkaart te kopen, zodat ik goedkoop kan bellen binnen Zambia.
In Zambia heeft men de Kwacha. Voor één euro krijg ik 6500 Kwacha, zo vermeldt het papiertje. Echter, deze getallen vond men toch wat hoog worden en men heeft pas nieuwe Kwacha’s ingevoerd waarbij er 3 nullen verdwijnen. Ik verwachtte dus een rijk man te zijn, maar ik kreeg slechts 325 Kwacha voor mn 50 euro… Het is verwarrend, ik ben er nog niet helemaal achter wat nu precies de verschillen zijn tussen oud en nieuw geld.
In Zambia aangekomen ontkom ik er niet aan om dingen te vergelijken met Ethiopië. We gingen naar een supermarkt waar ik me verbaasde over de vele en luxe producten die daar beschikbaar zijn. Dat ben ik in Ethiopië niet tegengekomen. Zambia kent een goed ondernemersklimaat, zo heb ik me laten vertellen, en er komen steeds meer buitenlandse ondernemers naar Zambia, vooral vanuit Zuid-Afrika. Zo ook die supermarkt. Ik ben benieuwd of er ook nog lokale shopjes zijn of dat die al weggeconcurreerd zijn. Ik heb alleen lokale mensen fruit en groenten zien verkopen langs de weg.
99% van de gebouwen stamt uit de koloniale tijd. De Britten moeten destijds redelijke kwaliteit geleverd hebben, want het ziet er nog aardig uit.
Het viel mij op dat er veel minder geclaxonneerd wordt dan in Ethiopië. Toch kwam het verkeer voor mij persoonlijk niet veel overzichtelijker over omdat men links rijdt…
We zitten hier midden in de regentijd, en dat is te zien. Alles is prachtig groen, echt schitterend!!! Gisteren was een mooie, zonnige dag. Pas ’s avonds kregen we regen. Ik heb kennisgemaakt met tientallen mensen, voordat ik de namen onthou ben ik wel een tijdje verder. En volgende week komen er nog veel meer, want dan is de vakantie hier over. Ik kreeg in ieder geval van iedereen een hartelijk welkom.
Na een paar maanden in Nl moet ik weer hard m’n best doen om er wat fatsoenlijk engels uit te krijgen, maar dat zal wel snel verbeteren verwacht ik.
Vanochtend heeft Jannie (de man waarmee ik ook mailcontact had) mij wat meer verteld over wat FCE is en doet, over de visie. Daar hoop ik later wat meer van te vertellen. Daarnaast heeft hij me rondgeleid over de farm. In totaal is het gebied van FCE 100 hectare groot, dus dat ging per auto. De eerste maand zal ik in de nursery werken, dus in de verzorging van het jonge plantjes (hier diverse fruitbomen). FCE is de enige geregistreerde fruitbomenteler in heel Zambia, literatuur is ook nauwelijks te vinden volgens Jannie, dus ze moeten diverse rassen etc zelf uitproberen. Wat dat betreft werk genoeg dus.
Nou, tot zover even mn eerste bevindingen.

Groetjes uit een heerlijk warm Zambia!

  • 12 Januari 2013 - 13:01

    Stefan:

    Super man! Geniet ervan en veel zegen!
    Ik blijf je volgen;)

  • 12 Januari 2013 - 14:30

    Koos Kik:

    Ha Bas,

    We hebben elkaar niet meer gesproken voor je vertrek, maar in ieder geval een hele fijne tijd toegewenst in Zambia! Het klinkt nu allemaal al avontuurlijk.Succes!

    Groeten,
    Koos

  • 12 Januari 2013 - 17:44

    Wout :

    Fijn Bas om te horen dat je veilig en wel aangekomen bent.
    Ik ben ook heel benieuwd om wat fotomateriaal te gaan zien.
    Ik had nooit gedacht dat je nog eens een "nurse(ery man) zou gaan worden.

    Worden er geen ideeën uitgewisseld met andere landen zoals Nederland? Ik hoorde hier van eenkerle die zagen e.d. uitkient en dan ze transporteert naar ( ik dacht Zambia) om ze daar te laten groeien. Gaat allemaal sneller en goedkoper dan in Nederland.

    Maar goed...dan komt t.z.t. nog wel eens.


    Bas, het ga je goed jongen en we zijn heel benieuwd naar je verdere verslagen.

    het beste gewenst.

  • 14 Januari 2013 - 09:28

    Willem En Martha:

    Heej Bas,

    Wat leuk om je eerste bericht uit Zambia te lezen! Zo te horen heb je het nu al naar je zin. En... heb je 'n kussen? Veel succes daar, en we zien uit naar je volgende post!

    Hartelijke groetjes vanuit Numansdorp,
    Willem & Martha

  • 14 Januari 2013 - 09:35

    Arjan En Anita:

    Hey Bas,

    Zo te lezen heb je het al naar je zin daar. Geniet ervan!!!

    Groetjes Arjan en Anita

  • 14 Januari 2013 - 11:27

    Jennifer Peeters:

    Hoi Bas,
    Je kent mij niet, maar ik kwam je tegen toen ik aan het zoeken was naar andere mensen in Zambia. Je zit dicht bij mij in de buurt! Ik zit namelijk in Mpongwe. Ik ben hier nu 6 maanden en blijf nog tot 3 april. In juni emigreer ik definitief naar Zambia, nadat ik in 2011 ook al een half jaar in Ndola heb gewoond voor een stage.
    Dus, mocht je ooit in de buurt zijn, ik ben te vinden op het guesthouse van GCMF in Mpongwe. Hier doe ik namelijk vrijwilligerswerk.. Succes en groetjes!

  • 14 Januari 2013 - 21:20

    Ouders, Broers En Zussen:

    Lieve bas,

    Het was voor ons een opluchting dat je veilig bent aangekomen. fijn dat je z'n warme onvangst had! we hopen dat je het fijn hebt op je werkplek! we hopen meer van je te horen. hier thuis zijn er nog steeds zieken. je mams heb bijholtesonsteking. Ik heb een kuur gekregen. voor de rest gaat het hier best in numansdorp. we wensen met z''n allen veel succes verder!!

    groetjes van je ma en fam.

  • 14 Januari 2013 - 21:49

    Marianne Van Donselaar:

    Leuk Bas, om je verhaal te lezen! Succes daar...het klinkt interessant!
    We houden je goed in de gaten...! ;)

    Groetjes uit Waddinxveen

  • 15 Januari 2013 - 13:57

    Marius Rijnhout:

    Hallo Bas,
    Je wordt een echte globetrotter, Bas.
    Geweldig dat je dit werk doet; het geeft je een ruimere blik dan de refoworld, waarin je bent opgevoed.
    Daarnaast krijg je zelf goed oog op de manier waarin je in de wereld staat. Als jezelf daar nog "ongebonden"in staat is dit een geweldige kans voor je persoonlijke ontwikkeling. Zeker als je daarmee een ander dient. Vooral de mens die veel minder heeft -in financieel opzicht althans-.
    In andere opzichten kunnen we vaak nog veel leren van de minderbedeelden.
    Ik heb eerst eens op Zambia op de kaart opgezocht om te kijken waar je precies je domicilie hebt.
    Ik zag dat Zambia ruim 11 miljoen inwoners heeft met een inwoneraantal van 15 personen per km2.
    Wel even wat anders dan de 400/km2 in Nederland.... Ik had ook niet verwacht dat het nog vrij diep in Afrika ligt. Is de rivier de Zambesi ver bij jou vandaan? Op een documentaire van NGC zag ik dat dat een indrukwekkende rivier is die stroomt door een mooie landschap.
    Je schrijft mooi en duidelijk, Bas.
    Ga door zo en ontvang de hartelijke groeten van Oom Marius en tante Hermien.

  • 15 Januari 2013 - 19:35

    Gerjanne:

    Fijn om te horen dat je reis goed is verlopen. Succes met het werk dat je mag doen. Leuk om het te volgen!

    Groetjes,
    Gerjanne

  • 16 Januari 2013 - 13:52

    Pa En Ma:

    Lieve Bas,
    Even een kort bericht van thuis!
    Het doet ons als ouders goed, van mensen die met jou mee leven, hetzij familie of vrienden. Een ieder op zijn eigen manier, dat is heel leuk. Ben je al een beetje gewent daar? Ook wat betreft de temperatuur? Jij loopt daar heerlijk in een korte broek met een shirt, bij ons ligt er sneeuw, en is het ongeveer -10 Wat een verschil zeg! Bas, veel succes met alles, en wij zien uit naar het volgende reisverslag van je. Hartelijke Groeten vanuit Numansdorp.

  • 16 Januari 2013 - 19:46

    Cors:

    Mooi beschreven Bas, wat n avontuur! Heel veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Masaiti

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 997
Totaal aantal bezoekers 43011

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: