Antwoorden - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Antwoorden - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Antwoorden

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

22 Januari 2013 | Zambia, Masaiti

Hallo allemaal,

Hier weer eens een blogje. Allereerst dank voor al jullie reacties, daar geniet ik van! Ik zal proberen om in m’n verhaal wat antwoorden te geven op de door jullie gestelde vragen.
Het ‘gewone’ leven is hier nu ook begonnen, de vakantie is voorbij en de scholen zijn maandag opgestart. Voor mij maakt het weinig verandering, het enige is dat we nu om 7 uur ontbijten en dat ik ben ingedeeld in keuken- en badkamerdiensten. Gisteren had ik keukendienst. Dat houdt niet zoveel in eigenlijk. ’s Morgens moest ik om half 6 in de keuken zijn, met 5 a 6 mensen bereidden we pap en maakten we de dining hall schoon, we kookten water voor de koffie en thee en maakten water klaar voor de afwas. Voor de lunch (hier de warme maaltijd) hoefde ik niets te doen, en voor de avond ook alleen maar wat kleine dingetjes (’s avonds eten we meestal brood). En na de maaltijd moesten we de keuken schoonmaken.
In de weekenden werken de mensen op de farm niet, maar er is genoeg te doen in de community. Zaterdagochtend ben ik met een paar mensen bezig geweest om oude krijtborden op te hangen in de klaslokalen. Schoolborden afkomstig uit Nederland, dat was wel grappig. Op sommigen stond nog wat uitleg en huiswerk.
Zaterdagmiddag ben ik met Howard de bush in getrokken. Na een half uurtje fietsen kwamen we in een dorpje waar zijn familie woont. Al zijn familie teelt mais, waarvan nshima gemaakt wordt (basisvoedsel, zoals injerra voor de Ethiopiërs). Ik heb bewondering voor Howards broer, die niet zoals alle anderen alleen maar mais teelt, maar ook uien, paprika’s (green peppers genaamd), tomaten en nog meer. Hij moet er hard voor werken, maar kan uiteindelijk meer verdienen door deze producten te verkopen in het dorp.
Ik heb me laten vertellen dat in het oosten van het land meer cassave geteeld wordt waar nshima van gemaakt wordt. Iedereen zegt hier dat dat hele lekkere nshima is. Uiteraard volgt dan de vraag: waarom telen jullie geen cassave om er nshima van te maken? Het antwoord is: nshima van mais bevat meer eiwitten en heeft dus een betere voedingswaarde. Daarnaast is het bewerken van cassave veel meer werk dan het bewerken van mais.
De zondag is voor de mensen hier een dag van rust, wat zich bij de meesten uit een een daagje alles op t gemak doen. Er zijn er die hun kleren wassen en andere klusjes doen. Ik houd liever echt rust, lees wat, luister een preek etc. Er wordt geen kerk gehouden. Er zijn hier wel kerken in de buurt, ik hoop daar nog eens te gaan kijken en luisteren. ’s Avonds komen we allemaal bij elkaar, deze vergadering wordt verschillend ingevuld. Ik heb het nu twee keer meegemaakt, de ene keer overdachten we een stukje uit de Bijbel, de andere keer vertelden wat mensen over hun (geloofs)reis naar Thailand. Samen bidden is een vast bestanddeel.
Er staan hier een stuk of 10-15 huizen bij elkaar, waarin de slaapkamers zijn evenals een shop, opslag voor gereedschap, lokalen voor de DMT en andere trainingen, gebedsruimte, kantoor, kliniek etc.
Mijn verhuizing naar een andere kamer is een verbetering, we hebben nu een hele ruime kamer (begane grond, geen schuin dak). We hebben zelfs nu een echte tafel, afgelopen zaterdagmiddag gemaakt door m’n kamergenoten uit Zuid-Afrika en Duitsland. Hierop kunnen we nu Risk spelen, dat deden we eerst op de grond.
Ik ben blij dat ik toch een kussen heb meegenomen, want die is op de nieuwe kamer niet aanwezig. Ik heb nu ook een betere klamboe, een vierkante, die over een frame hangt zodat ik lekker de ruimte heb onder de klamboe.
Mensen komen hier van over heel de wereld. Er zijn geen andere Nederlanders hier, dus ik praat heel de dag Engels. Met de Zuid-Afrikanen kan ik eens een Nederlands woord gebruiken als ik t Engelse woord niet weet. En ik leer wat Lamba en Bemba, wat erg lastig is. Maar ook leuk, de Zambianen lachen zich in de kreukels als ik wat Lamba of Bemba probeer uit te spreken.

Groetjes!

  • 22 Januari 2013 - 21:05

    Willianne:

    Ha Bassie!!!

    Geweldig om zo je verhalen te lezen!! Echt leuk!! Ben gewoon dik jaloers op jou!
    Wij zitten hier nog steeds in de koude maar wel o zo mooie sneeuw...
    Op school gaan de leerlingen schaatsen tijdens de gymles...prachtig vinden ze t!

    O ja, vrijdag ben ik geslaagd voor mijn theorie-examen! 23 maart heb ik mijn tussentijdsetoets..
    Dus ja, dat rijbewijs komt steeds dichterbij ej! :)

    Gisteren en vandaag is de inspectie geweest. Best spannend hoor. ik moest uit gaan leggen wat mijn werk was en daarna ging ze bij de leerlingen controleren of het klopte wat ik zei. helaas werkte de leerlingen niet echt mee, haha. want inspectie vroeg: 'En, krijgen jullie goede begeleiding voor wiskunde?''
    Leerlingen: 'mmwjaaa, weet ik eigenlijk niet'' Haha Dus ik maar snel verteld dat niet alle leerlingen begeleiding wiskunde krijgen, dus ook niet iedereen dat kan weten:)

    En de leerlingen weten nu of ze mee mogen naar Bangladesh! Helaas moet ik nog even wachten.. Ik moet nog op gesprek met Woord en Daad. Spannend!!!


    Maar goed, ik ga maar eens slapen.

    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag!!

    Ik zou graag om t hoekje willen kijken bij je.

    Veel suc6 ej! Wel beter dat je nu wat meer luxe hebt:)

    Geniet ervan!

    liefsss je zussiee

  • 22 Januari 2013 - 21:40

    Oom Wout:

    Bas,

    een leuke impressie van je beslommeringen daar. Werk je nu de hele week in de keuken? volgens een soort corvee dienst.
    Sta je volgende week dan weer ergens anders ingedeeld? Het is wel gevarieerd.

    Welke spelregels gebruik je daar bij Risk? een eigen Zambiaanse versie zeker

    Heb je ook al wat foto's gemaakt. Ben heel benieuwd naar de natuur?
    Heb je ook weleens vrije dagen?om dan naar wat bijzondere dorpjes,steden o.i.d. te gaan?

    Zie je nu al mogelijkheden om daar wat verbeteringen door te gaan voeren , in ieder geval om de mensen daar attent te maken op andere mogelijkheden.

    Even wat anders tussendoor: Ons kleinkind Micha ( van leoni) is nu ruim 2200 gram en hij ligt nu in Dordt.

    Bas, de groeten vanuit Sliedrecht.

  • 23 Januari 2013 - 08:11

    Jennifer Peeters:

    Leuk om je verhalen te lezen. En bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat er een bestelling van GCMF is. Dus waarschijnlijk komt één van de projectmanagers ze halen of de driver. Ik ben benieuwd. Nou, mocht je een keer langskomen, meestal ben ik wel hier te vinden. We gaan de scholen betalen van de weeskinderen deze periode, dus dan kan het zijn dat ik af en toe een dagje weg ben. Geniet van je tijd in Zambia...enne dat Bemba leren gaat vanzelf stukken beter haha! Groetjes!

  • 23 Januari 2013 - 11:13

    Jos:

    Ha Bas,

    Leuk om te lezen :-)
    Zo te lezen doe je dus echt alles met elkaar,
    Dat geeft vast een verbondenheid.
    En geniet van het warme Zambia! Vanochtend stond het kwik bij mij
    op -9.

    Veel plezier en ik volg je!

    Groet,

    Jos

  • 23 Januari 2013 - 11:32

    Moeders:

    Lieve Bas,
    Fijn om weer eens wat van je te lezen. Als ik het verhaal zo leest, maak jij het wel goed daar. Wij zijn ook heel benieuwd naar foto's van je. Je zal best wel een keer op onderzoek gaan, daar in de natuur! Onze gedachten zijn ook veel bij jou hoor! Je schreef ook ,dat je daar ook kerken wil gaan bekijken, misschien staan daar ook mooie orgels in, ik weet het niet hoor! Hier thuis gaat het allemaal goed. Het is wel koud, en er ligt nog sneeuw, maar het is wel gezond weer. De zon schijnt erbij, het is dan ook een prachtig gezicht! Nou Bas, verder geen bijzonderheden te vermelden, het beste verder met alles. De Hartelijke Groeten van het thuisfront.

  • 23 Januari 2013 - 15:59

    Marius Rijnhout:

    Hallo Bas,
    Die keukencorvee moet jou vast geen moeite kosten, met al die hulp die je vast en zeker gegeven hebt in je stekkie in Numansdorp......Toch? Daar zul je vast het een en ander geleerd hebben, waar je nu heel veel gemak van zult hebben.
    Een mooi gevarieerd leven leid je daar, zeg.
    Werk je toch niet te veel boven je niveau...?? Borden ophangen, corvee doen, fietstochtjes de bush -bush in, risken....
    Geintje natuurlijk. Ik hoop dat je je erg vermaakt daar en vooral veel betekent voor de mensen om je heen.
    Groetjes,
    Oom Marius en tante Hermien.

  • 25 Januari 2013 - 21:01

    Ome Bas:

    Hoi Bas,

    Volgens mij heb je je draai al weer gevonden, fijn man.
    leuk om je verslaggeving te lezen.

    Sterkte en take care.

    Ome Bas

  • 31 Januari 2013 - 19:52

    Bas Kruithof:

    @Oom Wout: ze spelen hier een versie uit 2003, waarbij de sets bij 4 beginnen en steeds groter worden. Doel is om de hele wereld te veroveren. De gelukkige is de eerste die een redelijke set neerlegt en daarmee een medespeler verovert, zijn kaarten ontvangt enz enz, dan is het spel meestal in een beurt over. Hoop volgende keer onze Nl spelregels uit te proberen, nadeel is dat t dan langer duurt.
    Fijn dat t goed gaat met Micha!
    Ik heb alleen maandag en zaterdag om en om keuken- en badkamerdienst.
    @Oom Marius: haha in de kleine dingen leer ik ook veel. Thuis leer je met alle gemakken koken en wassen, hier iets anders. In de landbouw leer ik ook veel, ik heb totaal geen ervaring vanuit Nl met tropische fruitbomen. Verder leer ik veel van de mensen, het leven in een community etc.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Masaiti

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 43003

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: