Kalungu en Malawi - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Kalungu en Malawi - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Kalungu en Malawi

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 Maart 2013 | Zambia, Masaiti

Hallo!

Ik lig weer met malaria op bed, helaas. Althans, ik krijg vandaag de uitslag van de test. Het aanwezig zijn van drie symptomen is echter genoeg, ik ben moe, heb koorts en had dinsdag ook hoofdpijn. Dinsdagavond ben ik begonnen met medicijnen, Coartem. Daarnaast slik ik antibiotica omdat het nog maar drie weken geleden is dat ik malaria had. Kinine is meer iets voor als niks werkt, dat mag je eigenlijk ook maar eens per jaar nemen want het is slecht voor je afweersysteem.
Ik ben blij dat ik het niet een week eerder had, want toen zat ik onverwachts in Kalungu en Malawi. De man die FCE opgericht heeft was op reis om alle bases te bezoeken, en hij had plaats over in de Landrover. Zodoende mocht ik mee, wat natuurlijk supergaaf is! Kalungu is gelegen in het noord-oosten van Zambia, zo’n 13 uur rijden hiervandaan. We hebben daar het groentenproject gezien, en de farm met koeien en kippen. De communitystudenten waren ook daar, het was erg leuk om ze weer te ontmoeten. We hebben verschillende klusjes gedaan, en ook wat meegemaakt van het werk dat daar gebeurt. Een middag gingen we met de communitystudenten naar de childrens ministry. Net buiten de basis, in het dorp, komt een grote groep kinderen bij elkaar. Aan hen wordt iets uit de Bijbel verteld en er wordt een spelletje gedaan. Op een avond ben ik met enkele studenten meegegaan naar een familie in het dorp, om met ze te praten en ze in hun christelijk geloof te ondersteunen. Heel mooi om dat eens mee te maken.
Na 3 dagen gingen we door naar Malawi, de eerste 90 km naar de grens over een verschrikkelijk slechte weg, waar we ongeveer 3 uur over deden. Naarmate we verder oostwaarts kwamen werden de bergen steeds hoger. Vooral in Malawi is het echt prachtig! De basis in Malawi ligt pal aan Lake Malawi, wat natuurlijk geweldig is. Het was er enorm heet, maar na het werk sprongen we zo het water in. Verder is het geweldig om te zien hoe de zon boven het meer opkomt, evenals de maan in de avond. Als het water rustig is lijkt het meer ’s avonds een stad, de vissers gaan dan met hun uitgeholde bomen en met lantaarns het water op. En een hoeveelheid sterren, dat zie je niet zo dicht bij Rotterdam!
In Malawi zijn we een middag mee geweest naar de vrouwen ministry. Een groep van zo’n 50 a 60 vrouwen verwelkomde ons met een paar liederen, echt geweldig! Daarna stelden wij ons voor, en daarna stelden alle vrouwen zich voor, met name wat ze geleerd hebben in de groep. Eentje had geleerd om bananenjam te maken; Christian (Duitsland) en ik hebben na de hele happening gevraagd of ze ons jam wilde verkopen, en ja hoor, de volgende dag had ze twee potjes heerlijke jam voor ons.
De vrouwen vonden het leuk om een liedje te zingen waarbij ze hun hele lichaam gebruiken. Er was een jong Nederlands stel bij, en we leerden hen ‘hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen’, hetgeen in goede aarde viel.
Kortom, ik heb me die week wel vermaakt. En nu ik vooral op bed lig heb ik, als ik me goed voel, wat tijd om mailtjes te lezen en te beantwoorden en een blog te schrijven.
Nou, de groetjes!
God bless!
Bas

  • 06 Maart 2013 - 18:30

    Arjan:

    Bassie,

    Echt sneu voor je dat je malaria heb. Mag je nou nix ondernemen?

    Gaaf dat ze je meegenomen hebben naar kalungu! Nog veel mooie dingen onderweg gezien zeker? Wat voor dieren ben je al tegen gekomen?

    Het is te hopen dat je snel weer gezond kan worden:-)

    Groetjes en veel succes verder!!

  • 06 Maart 2013 - 19:53

    Willem En Martha:

    He Bas,

    Wat vervelend dat je weer Malaria hebt. Hopelijk helpen de medicijnen snel en knap je vlug op. Houd maar goed rust tot die tijd! Beterschap!
    Wauw, wat een enorme ervaring, wat geweldig dat je meemocht! Wat een unieke kans! Aan de foto's te zien heb je genoten, schitterend! Wij genieten (een heel klein beetje) met je mee, D.V. terug in NL kom je de rest van de foto's toch wel een keer laten zien, met de daarbij behorende verhalen natuurlijk! We verheugen ons er nu al op.
    Ben je nu weer terug op de farm?
    Hier in NL is het al 3 dagen prachtig lenteweer... heerlijk zonnig en prima temperaturen. Maar voor de komende dagen wordt er weer kouder en zelfs weer winters weer verwacht. Voorlopig blijven de winterjassen en dikke truien hier dus nog even nodig :).
    Veel beterschap toegewenst, in onze gedachten en gebeden zijn we bij jou, van harte sterkte in alles (en stiekem zien we uit naar je terugkomst).

    Willem en Martha en de kids.

  • 06 Maart 2013 - 20:33

    Gerjanne:

    Ha Bas,

    Een interessant blog! Leuk dat je mee bent gegaan naar Kalungu! Lijkt me een mooie ervaring ja..
    Vervelend dat je opnieuw Malaria hebt.. hopen maar dat je medicijnen snel aanslaan!
    Beterschap en succes hè verder :)

    Groetjes Gerjanne

  • 06 Maart 2013 - 20:35

    Gerjanne:

    ... En wat een prachtige foto's! Zou alleen al om de natuur d'r heen willen :-)

  • 07 Maart 2013 - 11:13

    Oom Marius:

    Hallo Bas,
    Een tegenvaller om weer een terugslag te ondervinden vanwege de malaria.
    Het is dus in de praktijk niet zo dat, als je eenmaal malaria gehad hebt, je het niet gauw terugkrijgt ivm opgebouwde weerstand? Ik hoorde van je moeder dat er een werker gevraagd wordt door Stephanos in Afrika. Misschien iets voor jou, als je eenmaal terugbent in Nederland? Wie weet! Ik kan me voorstellen, dat -eenmaal in Afrika geweest- je hart aan dit continent blijft "plakken". Je zou de laatste niet zijn..
    Sterkte in alle dingen en nog een goede resttijd gewenst in dit mooie werelddeeel.
    Oom Marius.

  • 07 Maart 2013 - 13:16

    Tante Eva:

    Hoi Bas,

    Allereerst van harte beterschap joh!
    Ziek maar even goed uit.

    Wat heb je een mooie ervaring opgedaan die week mee op reis!

    Verder het allerbeste toegewenst

    met een hartelijke groet
    tante Eva

  • 07 Maart 2013 - 16:19

    Marijsjes:

    Tjonge Bas, weer ziek joh, naar voor je!

    Wel gaaf om te lezen, wat een ervaringen joh! En wat ziet het er prachtig groen uit op de foto's, een prachtige foto's, vooral die laatste ben ik helemaal weg van, echt gaaf!

    Nou beterschap eej en tot horens weer!

    Bless you,

    Pim, Gerdine en Hannah

  • 07 Maart 2013 - 19:51

    Ome Bas:

    Ha die Bas,

    Je hebt weer de nodige ervaringen achter de rug. Wat een mooie natuur, wetende dat foto's bij lange na niet de beleving vertonen. Je reis is een pittige geweest, die auto's zijn niet bepaald comfortabel en dan zulke beroerde paden en wegen.
    Malaria heeft je in de greep, neem er goed de tijd voor om uit te zieken, komt zo terug.
    Verder beterschap, sterkte, enne nog een paar weken, bij gezondheid en welzijn, zit het er weer op. Breng je nog een vriendinnetje mee zeker, als ik dat zo lees over die vrouwen?
    Groetjes uit de Korendijkse Hooglanden

  • 07 Maart 2013 - 21:43

    Anja Provily:

    Hoi Bas,

    Vanmiddag heb ik je moeder op de koffie gehad. Dat waren we al hééél lang van plan, maar kwam maar niet van. Vanmiddag dus wel. Het was erg gezellig. Heerlijk kunnen bijpraten. Uiteraard vroeg ik naar "student Bas". Wij wachten nl. nog elke dag op je, maar géén Bas. Enne....op welke laptop maak jij deze berichten ??!!!..... Afijn, ik ben begonnen met je verhalen te lezen. Nog niet helemaal klaar, maar heerlijk om te lezen.
    Zelf ben ik in 1990 in Zuid-Afrika geweest. Wat een geweldig land hè. Ik heb er zulke mooie herinneringen aan. Ik ga zeker nog een keer verder lezen. De foto's zijn ook prachtig !

    Ik wens je heel veel succes en ik begreep van je moeder dat ze je over een maand weer op Schiphol mag ophalen. Geniet nog van de mooie tijd daar, van de mensen en het land !

    Groeten,
    Anja Provily

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Masaiti

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 42995

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: