Monteuren - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Monteuren - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Monteuren

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 Februari 2013 | Zambia, Masaiti

Hallo

Het is weer eens tijd voor een blogje. Ik heb m’n eerste malaria-ervaring gehad, volgens sommigen ben ik nu een echte Afrikaan. Op dit moment zijn er veel hier die last hebben van malaria, de een erger dan de ander. Sommigen zijn er een week echt heel beroerd aan toe, ik had gelukkig slechts drie dagen dat ik mijzelf zwak voelde en af en toe koorts had. Malaria is een ziekte waarmee je moet oppassen, zo wordt mij verteld. Soms voel je je heel goed, maar als je dan aan het werk gaat voel je je de volgende dag extra beroerd. Je moet dus rust houden totdat de malaria verdwenen is uit je lichaam. Ik heb voor de zekerheid ook maar een dag extra rust genomen. Ik had medicatie voor 3 dagen, en na die drie dagen wordt verwacht dat de malaria weg is. De laatste nacht echter kon ik nauwelijks slapen en lag ik maar te zweten, dus voor de zekerheid ben ik opnieuw getest. Deze test was negatief, dus de malaria was verdwenen. Ik voelde me deze week weer als de oude.
Het is eigenlijk verbazingwekkend voor mij hoe gezond ik me hier voel. In Ethiopië had ik heel vaak diarree, was ik vaak vermoeid en lag regelmatig een middagje op bed. Hier werk ik hele dagen zonder enig probleem, ik voel me gewoon fit. God zij dank!
Mijn werkzaamheden zijn de laatste tijd enigszins verschoven naar de mechanica. Ik wordt nu ingezet om wat nodige reparaties uit te voeren, zoals een generator en bladblazer. Ook heb ik enkele auto’s een servicebeurt gegeven, dwz olie en filters vervangen en diverse dingen checken. Daarnaast ben ik bezig met wat constructie. De nursery heeft geen toilet, alleen bushtoilet. Nu heeft men een gat gegraven, en ik heb een klein huisje (af)gemaakt om er overheen te zetten. Het wordt weer tijd dat ik eens een daagje in de nursery werk om weer eens bij te kletsen met de dames daar. :)
M’n kamergenoten zijn ook weer terug, zij waren een paar weken naar Namibië om daar een helpende hand te bieden. Nu heb ik gelukkig weer wat gezelschap op m’n kamer. Daarbuiten is trouwens ook genoeg gezelschap, al zijn de meeste studenten ’s avonds vaak bezig met opdrachten enz. Maar er blijven genoeg avonden over om lekker bij een houtskoolvuurtje een maiskolf te roosteren en koffie te drinken.
En af en toe ben ik op internet, tot max. 20.00. Om te hoge internetkosten te voorkomen trekt men hier de stekker er uit. Houd er dus rekening mee, als je wilt skypen of chatten ben ik er tussen half 7 en 8 uur, niet langer. De laatste dagen kwam ik daar steeds om 8 uur achter, en als inet eraf is kan ik t niet meer vertellen. De volgende dag ben ik t vergeten, vandaar dat ik het hier ook even op de blog vertel.
Ik ben trouwens benieuwd naar jullie verhalen uit Nederland! Stuur gerust een mail ofzo, vind ik leuk!
Vanmiddag vierden we de verjaardag van een van de stafleden. Zie foto’s.
Groetjes vanuit een nat Zambia (vannacht viel er 60 mm hoorde ik)!
Bas

  • 16 Februari 2013 - 19:09

    Christian:

    Hoi Bas, leuk om je belevenissen te lezen! Wel heftig denk ik, om opeens met Malaria geconfronteerd te worden... Succes daar!

  • 16 Februari 2013 - 19:20

    Oom Wout:

    Bas,

    Vanmiddag zei ik nog gekscherend : "zou Bas malaria hebben"? En ja...hoor. Heb je nu kininetabletten gekregen of is dat iets van vroeger. Ben ju nu wat "gelig"qua kleur? Tijdens je ziek zijjn word je dan ook verzorgd door wat nice nurses?

    Vanmiddag heb ik je nog een mailtje gestuurd op je blog.

    Het laatste wat we hoorden was dat je naar een begrafenis zou gaan. Is dat heel anders qua gebruiken e.d.?

    Kijk je wel eens mee met die studenten en is dat enigszins herkenbaar en vergelijkbaar met jouw studie?

    Hier worden de dagen gelukkig al wat langer, het blijft wat langer licht en dat is al geod te merken.


    Vorige week was ik nog 60 km wezen fietsen tijdens sneeuw en kou. Man, dat was flink afzien. Ik was blij dat ik Sliedrecht zag opdoemen.

    Micha ( zoontje van Leoni en Robert) is vrijdag naar huis gekomen. Dat zien we toch wel als een groot wonder.

    Hij heeft nog wel een sonde, maar het mag gelukkig goed gaan.

    Nou BAs, het ga je goed jongen en tot horens weer.





  • 16 Februari 2013 - 21:26

    Ome Bas:

    Hoi Bas,

    Toch wel even schrikken als je malaria constateer. Maar gelukkig ben je weer opgeknapt.
    Leuk om te lezen dat je ook in de techniek wat kan bijdragen, hoe is daar de staat van de machines en pleegt men nog een beetje preventief onderhoud of fix when fail?
    En, je gezelschap, daar amuseer je je mee?
    Nou verder geen bijzonderheden en het beste maar weer.
    Hartelijke groeten van allemaal.

  • 17 Februari 2013 - 17:33

    Ome Willem:

    Hoi bas dat is wat om dit te krijgen hopen dat alles weer goed met je gaat.je hebt het naar je zin begrijpen wij uit je verhalen.wij kunnen ons niet voorstellen hoe het daar is. Alles zal wel wat gemoedelijker gaan geen stress op het werk .nou bas de hartelijke gr.van ome willem en tante miep. Is momenteel ziek griepje... Tot horens

  • 17 Februari 2013 - 23:19

    Oom Marius:

    Hai Bas,
    Fijn om te lezen dat de malaria-aanval niet al te hevig was en dat je inmiddels weer bent opgeknapt.
    Ik weet niet hoe het gesteld is met de geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, maar als ik aan Afrika denk, komen bij mij allerlei gedachten op aan hergebruikte injectienaalden, kakkerlakken over de vloer en 4-wekenlang gebruikte lakens op de bedden. Hopelijk dat deze gedachten nog iets zijn uit de oude doos en van de tijd van Bosjesmannen en stammen die voortdurend op de loer liggen om het blanken flink moeilijk te maken.....
    Hoe dan ook, je voelt je fitter dan ooit te voren. Heeft dat er misschien mee te maken dat je enkele overtollige kilo's kwijt bent geraakt? Zo ja, dan is de malaria toch nog ergens goed voor geweest!
    Maar alle gekheid op een stokje, tante hermien en ik wensen je natuurlijk het allerbeste en veel sterkte met alle werkzaamheden! Tot schrijfs weer.
    Hartelijke groeten.

  • 18 Februari 2013 - 08:06

    Marijses:

    Ha die Bas,

    Tjonge joh, dan ben je er nog goed vanaf gekomen. Wat fijn dat je er goed van genezen bent joh! Maarre, het is bij jullie regenseizoen nu dan? Dat kan er nl ook mee te maken dat je veel fitter voelt dan hier. tenminste, heb ik zelf altijd last van met de droge tijd: dan lijkt de zon gewoon mijn energie te verdampen. Een koele bewolkte dag verwelkom ik dan ook altijd met grote vreugde ;-) maarre, fijn dat je ook verder geen diarree e.d. hebt joh! heerlijk, gewoon lekker werken en doen. Klinkt echt super gaaf, ik zou zo een kijkje komen nemen, klinkt ook zo vol uitdaging joh, genoeg te doen, volgens mij kom je handen te kort of niet dan?
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt joh, klinkt ook echt als jouw plekje...
    Nou werkse joh. De foto's kregen we niet geopend, misschien een andere keer.. haha ik zie hieronder een foto met zwembad, ligstoelen, witte huizen en blauwe zee, dat zal wel niet van jou zijn neem ik aan ;-)

    Weet je gedragen in onze gebeden. Gods zegen toegewenst eej!

    Lieve groet vanuit Debre Zeyt, Ethiopië

  • 18 Februari 2013 - 20:02

    Elly:

    Ha Bas,

    Goed om weer wat van je te horen!
    Ik dacht altijd dat malaria een hele enge gevaarlijke ziekte was.. Maar dat hoeft dus niet altijd.
    Gelukkig dat je weer opgeknapt bent!
    Succes met alle werkzaamheden. Verlang je nou echt niet naar een luxe Nederlandse toilet?
    Of wegen de mooie momenten zwaarder?;)

    Groetjes,
    Elly

  • 26 Februari 2013 - 22:05

    Judy Rijnhout:

    Ha Bas,

    Pa en ma zijn een paar dagen bij ons in Zeeland aan het logeren om de tuin aan te pakken. We horen dat je weer in Afrika bent, om te ontdekken of ontwikkelingswerk bij jou kan passen. We hebben nu je site te pakken, en je laatste verhaal gelezen. Je maakt flinke avonturen mee. En die fot's: echt een andere wereld. Straks gaan we de rest bekijken.
    Een heel goede tijd in Zambia!
    Hartelijke groet, van Marijn en Judy en pa en ma Rijnhout

  • 02 Maart 2013 - 11:38

    Oom Wout:

    Nou Bas, het is zaterdag 2 maart en m.i. betekent dit dat je over een een goede week weer naar Holland komt? Of maak ik nu een rekenfoutje.......

    Of heb je toch maar besloten om nog wat langer daar te blijven. De temperatuur is daar in ieder geval wat aangenamer, hoewel......

    Hoe is het nu met de malaria aanval gesteld......slik je nog medicijnen?

    Nou Bas, in ieder geval het beste gewenst en we horen wel wanneer je naar huis komt...trouwens tante Will gaat 11 maart naar Israel.

    succes daar en hopelijk tot ziens..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Masaiti

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 42993

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: