Weekje Masaiti - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Weekje Masaiti - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Weekje Masaiti

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

31 Januari 2013 | Zambia, Masaiti

Hello!

Masji boekèn. Mulisjani? Bwino!
Goeiemorgen. Hoe gaat t? Goed!
Ondertussen heb ik wat Bemba geleerd. Ik kan nu mensen groeten in Bemba, wat erg leuk is. ‘Tot morgen’, toekamonanamajilo, kostte me een paar dagen voor t er in zat, maar goed, dan heb je ook wat.
Ehm, wat is er allemaal gebeurd de laatste dagen? Vorige week heb ik, naast m’n werk in de nursery, geholpen met het aanvoeren en uitzoeken van wormen voor enkele klassen basisschoolkinderen. Men doet hier wat koeienmest in een badkuip en voegt er wormen aan toe. De wormen vermenigvuldigen en zetten de mest om in vruchtbare humus. Nu was de tijd aangebroken dat de badkuip vol was en de wormen geen voedsel meer hadden. De wormen worden dat uit de humus gehaald. Drie dagen achter elkaar kwam er een klas schoolkinderen helpen. (In Nederland zie ik het niet zo gauw gebeuren dat schoolkinderen inclusief leraar op een boerderij komen helpen en vieze handen krijgen.) De humus wordt gebruikt om de nieuwe fruitboompjes in te laten groeien, de wormen worden in de boomgaard verdeeld bij de bomen om de grond te verbeteren.
Zaterdagochtend had ik keukendienst (verder maar 1 keer in de week, de ene maandag keuken, de andere maandag badkamer), ’s middags kreeg ik het verzoek een elektrische kookplaat te repareren. Ik ben de hele middag bezig geweest de reparatie en vooral met koffie drinken en een goed gesprek voeren.
Zondag hadden we een vastendag. We kregen geen ontbijt en geen lunch. Van 9 tot 4 zijn we (met enkele pauzes tussendoor) bezig geweest met zingen, bidden en bijbelstudie.
Na een maandagochtend in de nursery ben ik een middag bezig geweest met het lassen van het trapje van de tractor. De treden waren op meerdere plaatsen gescheurd. Man, wat een strijd was dat. Men heeft een piepklein lasapparaatje, en alleen een stuk of 5 enorme dikke laselektroden. Wat een drama om die op gang te krijgen, en als je zover bent blijkt dat je heel gemakkelijk een gat in het ijzer brandt. Maar goed, het is goedgekomen.
Dinsdag ben ik anderhalf uur bezig geweest met en maaien van gras, met de hand. Slashen noemen ze dat hier. Een collega afkomstig uit Slowakije had voor haar verlof een aantal boompjes geplant, maar iedereen was die vergeten en nu stond het gras en onkruid twee keer zo hoog als de boompjes.
Daarna ben ik bezig geweest met de reserve motor/pomp in de schuur. Ze hebben hier op een of andere manier gepobeerd zelf biodiesel te maken. Hoe precies weet ik niet, maar t was raar spul, heel vet, net olie. Het heeft de lak van de motor aangevreten, dus nu moet er toch maar weer gewone diesel in. Ik ben bezig geweest met het schoonmaken van het brandstofsysteem. De verstuivers zijn er slecht aan toe, maar ik moet wachten tot de manager weer terug is. Die mag beslissen of er nieuwe gekocht worden of niet.
Elijah en Robbert (farmmanagers) waren druk bezig met het branden van kippensnavels, zodat ze elkaar niet kapot pikken. Aangezien ze geen elektriciteit hebben in de schuur gebruiken ze een bakje gloeiende houtskolen waarmee ze een staaf ijzer verhitten. Daarmee smelten ze het scherpe gedeelte van de snavel. Ik heb er ook eentje geprobeerd.
Iedere donderdagochtend hebben we worship, waarin we iets uit de Bijbel overdenken en met elkaar bidden. Vandaag was dat in de farmschuur, waarna we verdeeld in groepen baden voor specifieke onderdelen van het leven hier, bijvoorbeeld de landbouwafdeling, school etc.
Vanochtend hoorde ik ook dat de moeder van collega Yvon overleden is na ziekte. Zaterdag hopen we met enkele mensen van de farm naar de begrafenis te gaan.
Tot zover weer even een update.
Tot sprekens!

  • 31 Januari 2013 - 19:36

    Oom Wout:

    Hoi Bas,

    interessant om te lezen dat er zoveel kinderrn komen om te helpen. Hoeveel badkuipen heb je dan wel niet vol met die dingen. Drie dagen helpen? De wormen worden niet gegeten? Ze zeggen dat het wel smaakt, beetje zandering maar verder valt het wel mee....

    Ben je wel eens op die school geweest? Hoe ziet het er daar uit?

    Heb je daar wel de mogelijkheid om er wat op uit te gaan? Hou me anbevolen voor wat prachtige natuurfoto's.

    Kenj e nu de meeste mensen daar nu wel? Anders lijkt me het best wel wat spannend om daar in het Engels te bidden.

    Dat "klep dicht branden" lijkt me een aparte sport. Je beschrijft niet of die kip van jou daarna nog levend wegkwam of is zijn klep zo dichtgebrand dat er geen eten meer door kan......dan krijg je in ieder geval geen plofkip.Is de partij van de dieren ook weer gelukkig toch?

    Hoelang blijf je nu nog weg? of is dat variabel..of zit je vast aan je retourticket?

    Bas, je hebt nu wat vergelijkingsmateriaal met je vorige bestemming. Zie je dan nog grote verschillen?

    merk je ook of je met je studie daar nog iets kan brengen?

    Vertel je de volgende keer ook iets over de gebruiken daar zoals het bezoek van zaterdag.

    Nou Bas, met interesse heb ik je verslag weer gelezen en hopelijk tot schrijfs....ik ben benieuwd.

    groetjes en hou doe uit Sliedrecht.




  • 31 Januari 2013 - 19:46

    Bas Kruithof:

    oowja dat heb ik een btje vaag omschreven; ik bedoel dat de kinderen zomaar een uurtje kwamen, 3 verschillende klassen. We hebben bijna 2 badkuipen leeg, van de totaal 2.
    Kip leeft nog, heeft haar tong niet verbrand.
    De meesten ken ik nu wel, sommigen alleen van gezicht, maar het bidden is wel spannend. Gelukkig is het niet erg om fouten te maken of geen woorden te kunnen vinden. Je leert elkaar wel beter kennen daardoor, en het werkt zeer samenbindend.
    Alle foto's verklein ik 10x, zodat het niet teveel mb's kost. Als ik terug ben laat ik wel wat moois zien.
    Groetjes!

  • 31 Januari 2013 - 20:20

    Marius Rijnhout:

    Nou Bas, ik had de vorige keer min of meer gezegd dat duimen draaien een groot deel van je bezigheden inhield, maar dat zal ik subiet intrekken! Petje af voor wat je allemaal doet. Je oplossingsvaardigheden zullen met sprongen omhoog gaan gezien de variatie aan bezigheden.
    Ik kan me indenken dat, als je daar een poos zit en deelneemt aan het maatschappelijk, sociaal en godsdienstig leven, je moeite hebt aan het leven in nederland, waar alles zo precies volgens de vastgelegde regeltjes moet en waar met de dingen -zo breed mogelijk gezien- maar weinig spontaan en creatief wordt omgegaan.
    Leuk geschreven en mooi geleefd, wat je daar allemaal doet en beleeft!
    Het ga je goed!
    Oom Marius.

  • 02 Februari 2013 - 17:50

    Tante Eva :

    Hoi Bas,

    Leuk weer een stukje belevenissen van je te horen.
    Ook foto's waardeer ik erg!

    Sterkte ook met je taaloefeningen
    en een hartelijke groet van ons.
    tante Eva

  • 02 Februari 2013 - 21:01

    Arie En Carmen:

    hey bas,

    je beleef daar nogal wat! hoe vaak heb je het trapje opnieuw vast moeten bakken voor het vast zat? haha.
    maar ist verder nog wel uit te houden?

    Carmen en ik zijn vorige week donderdag in een huis wezen kijken in tholen. dat is ons goed bevallen, en hebben toen gelijk een bod gedaan, daarna weer een tegenbod gehad, vervolgens weer een nieuw bod gedaan en daar is de verkoper mee accoord gegaan. vandaag gesprek gehad met makelaar over hypotheek enz. dus we zijn druk in de weer met het regelen van alles.

    als je terug ben hoor je meer hierover!

    H. Gr. Arie en Carmen

  • 16 Februari 2013 - 11:39

    Oom Wout:

    Hoi Bas,

    Hoe is het met je?

    Wellicht staat er meer info op Facebook, maar ja als oudje heb ik dat niet....en voorlopig zie ik daar ook niet de meerwaarde van in.

    Hier in Holland is het koud geweest en aardig wat sneew en ook ijzel en dat is ijzig.......

    Je hebt denk ik ook wel gehoord dat Opa weer thuis is en hopelijk mag het weer wat beter gaan.

    Op sommige momenten ervaar je denk ik ook wel dat de afstand wel heel ver is.


    Inieder geval , succes daar en sterkte met het werk en ik hoop gauw weer wat van je te horen en te lezen.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Masaiti

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 42918

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: