Dagelijkse dingetjes - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu Dagelijkse dingetjes - Reisverslag uit Masaiti, Zambia van Bas Kruithof - WaarBenJij.nu

Dagelijkse dingetjes

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 Januari 2013 | Zambia, Masaiti

Hallo allemaal,

Na een paar dagen ben ik al aardig gewend hier. Vrienden heb je hier sneller dan in Nederland. M’n eerst Zambiaanse ‘vriend’ maakte ik in de supermarkt in Luanshya, alwaar een schoonmaker, genaamd Ephraim, een gesprekje aanknoopte. Wie weet, zie ik m later nog eens daar. Ook hier zijn de mensen erg vriendelijk en gastvrij, zowel de Zambianen als de blanken, die van Zuid-Afrikaanse afkomst zijn. M’n engels gaat met sprongen vooruit, na enkele dagen opstartproblemen. Nou ja, problemen, laten we zeggen uitdagingen.
We leven hier eigenlijk in een soort community. Driemaal daags eten we gezamenlijk, althans als je daar zin in hebt. Ik slaap nu op een kamer met 2 anderen, maar als t goed is verhuis ik van de week naar een ander huis. De vakantie loopt hier ten einde, en langzamerhand komen er steeds meer stafleden en studenten binnendruppelen. Binnenkort verwacht men een hele groep studenten, die worden ondergebracht in tenten. Deze mensen gaan de DMT volgen (zie site). De studenten die hier al langer zijn hebben dat al gedaan (korter of langer geleden) en gaan verder leren.
Ik begin zo langzamerhand wat namen te onthouden, maar ik ben er nog lang niet. Zeker de Zambiaanse namen, pfff. Ondertussen zijn me ook wat dingetjes opgevallen waar zij moeite mee hebben. De klanken ui en ook eu kunnen ze moeilijk of niet uitspreken. De Zuid-Afrikanen kennen geen meervoud (in het Afrikaans), dat merk je in hun engels: people is coming.
Ik werk de komende tijd in de nursery, de verzorgen van de jonge fruitboompjes. Laatste dagen ben ik bezig geweest met het snoeien en opbinden van de boompjes langs houten stokken. Vanmiddag heb ik Mambwi (ik denk dat ik het zo moet schrijven) geholpen met het verversen van de oude, echte luchtgekoelde Deutz motor die de pomp aandrijft. De olie was werkelijk pikzwart, dus dat was een nuttig werk. Na de operatie rookte de motor ook minder zwart, dus helemaal zuiver is tie niet…
Yvon, een Zambiaanse vrouw van 30 werkt met mij in nursery A, de salesafdeling. Zij begint om half 8 en stopt om half 5. Nu het hier nog vakantie is ontbijten we pas om 8 uur, vanaf volgende week 7 uur. Maandag na half 5 had ik nog tijd genoeg over (we eten om 18 uur) om een paar mensen te helpen met het uitgraven en repareren van de wateraanvoerpijp, een lengte van 6 meter was gebroken. Dus we hadden geen water in de douche etc, we konden gelukkig wel water tappen bij de tank. Dus kwamen er weer ‘oude’ Ethiopiëgevoelens boven toen ik mij ’s avonds waste met behulp van een emmer water.
Ik ben er nu trouwens ook achter hoe t geld werkt. Vanochtend ging ik naar de shop hier van de organisatie voor wat waspoeder enz. Daar betaalde ik 20 kwacha en ik kreeg er 2000 als wisselgeld! Daar ga ik dus vaker heen haha! Verklaring: 1000 oude kwacha’s is hetzelfde als 1 nieuwe kwacha. Nu moet ik dus alleen het oude en nieuwe geld nog zien te onderscheiden.
Morgen ga ik denk ik maar eens wat vroeger m’n bed uit om een stapel kleren te wassen. Ik heb gisteren wat geoefend, daarbij onderwezen door kamergenoot Osward. Oja, dat gaat dus met de hand. Wasmachine kan ook, maar daar moet je voor betalen. Tzal niet veel zijn, maar ik vind t wel een uitdaging om zo goedkoop mogelijk te leven, dus ik ga t met de hand doen.

Groeten vanuit een heerlijk, werkelijk heerlijk warm Zambia! :p
Enjoy de sneeuw in Nl!

  • 16 Januari 2013 - 19:20

    Oom Wout:

    Hallo Bas,

    goed om weer een berichtje van je te lezen. Je maakt dus best wel lange dagen. Ben je nu 's avonds zo uitgeput dat je gelijk je bed invalt of heb je dan ook nog wat dingen te doen.

    Al die anderen zoals Osward spreken ook alleen Engels? Zijn er trouwens nog meer nederlanders bij jullie?

    Je spreekt over een ander huis. Is dat daar gelijk in de buurt en is dat een kamer voor jezelf of...

    Werk je daar het weekend door? Of is er ook nog zo iets als weekend vrij. Wat doe je zoal op zaterdag? Mag je dan zelf vrij weg of is dat gebonden aan regels?

    De zondag is ook te vergeljken met ........?

    Staan er nog interessante zaken de komende weken op het programma.

    Ook alvast gefeliciteerd met je opa K. Vrijdag de 18e jarig.

    Je hebt het over studenten? Waar komen die dan vandaan?

    Je ziet de vragen vliegen je om de oren...maar haast je langzaam...langzamerhand ga ik het vast wel beter begrijpen hoe het daar in elkaar zit...gedenk de ouderdom..mien joung.

    Bas, het ga je goed jongen en ik wacht weer op je reacties.








  • 16 Januari 2013 - 21:13

    Gerard&willy:

    Hallo Bas.

    Fijn dat je aangekomen bent, geniet er maar van. tevens veel plezier met het vrijwilligerswerk.

    leuk om je verslagen weer te lezen.hopelijk tot het volgende verslag.

    De hartelijke groeten van ons allemaal.

    gerard&willy

  • 16 Januari 2013 - 21:54

    Oom Bertus En Tante Eva:

    Hallo Bas,

    Fijn dat het tot nog toe goed gaat met je daar.
    Leuk om je verslagen te lezen!
    Succes met je was...en de rest.

    Hartelijke groeten van ons.

    oom B & tante E

  • 16 Januari 2013 - 22:25

    Oom Marius:

    Hai Bas,
    Nou, het ontbreekt je niet aan variatie in werkzaamheden.
    Dan hebben wij hier maar een leventje wat heel wat eentoniger is.
    Hoewel...wij spannen ons op onze eigen manier ook in.
    Tante Hermien is op dit moment weer druk in de weer met het helpen aan een model van de Maeslantkering, die tentoongesteld wordt in het Baggermuseum t.g.v. een expositie aldaar over de Watersnood.
    Dat betekent voor mij extra activiteiten in huis: koken, boodschappen doen e.d.
    Ik heb de laatste tijd het schilderen weer opgenomen. Ben nu bezig aan een wolvenkop. Tijdrovend, maar erg leuk.
    Het vriest dat het kraakt in Nederland. Duimen dat de Elfstedentocht dit jaar nu eindelijk weer eens doorgang kan vinden. Dat schaatsen zit echt in het DNA van de Hollander.
    Geef mij maar de lente weer, dan kan ik weer op mijn stalen ros klimmen, want dat heeft echt de voorkeur, wat mij betreft.
    Nou, Bas, het bed roept onderhand, veel plezier met je nieuwe collega's vrienden (en vriendinnen uiteraard!). Tot schrijfs maar weer!
    Oom Marius

  • 17 Januari 2013 - 10:12

    Willem En Martha:

    Heej Bas,

    Leuk weer een berichtje van je te lezen! We hebben weer genoten en zo te lezen heb je al aardig je plekje daar gevonden. Waarom verhuis je straks naar een ander huis? Om plaats te maken voor de studenten? Succes daar en geniet van de warmte.... hier is het inderdaad bibberkoud en de sneeuw is erg mooi (jammer dat je nu geen mooie sneeuwfoto's kunt maken met je nieuwe lens, maar de foto's die jij in Zambia maakt zijn natuurlijk vele malen waardevoller! Sneeuw komt er vast nog wel eens.) en Willem is verplicht thuis dus dat is dan weer het voordeel van die sneeuw ;).

    Succes bij je werkzaamheden daar, en we zien uit naar je volgende blog!

    Hartelijke groetjes,
    Willem en Martha.

  • 17 Januari 2013 - 20:22

    Elly:

    Vind het maar dapper hoor, alles uitzoeken in je eentje!
    Succes daar!

    Groetjes Elly

  • 21 Januari 2013 - 11:30

    Haan:

    Hallo Bas,

    fijn dat je plezier hebt daar.

    op flakkee hebben we ook moeite met ui klanken, daarom noemen we die dingen hier Juun. wie weet lukt ze dat wel.

    verder veel sterkte vanaf een wit flakkee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Masaiti

Bas

FCE (Foundation for Cross-cultural Education).

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 42989

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2024

Fulltime in missions

21 Juni 2013 - 13 Maart 2014

9 maanden zuidelijk Afrika

10 Januari 2013 - 03 April 2013

Masaiti, Zambia

24 April 2012 - 22 Juni 2012

Mijn eerste reis naar aBASsinie

Landen bezocht: